+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Khamis, 18 Ogos 2011

Kajian Aku tentang ZINA. : Tips Mengelakkan korang Dirogol

3:37:00 PTG

Share it Please

Entry sambungan tentang penjelasan kajian aku tentang Zina.. seperti biasa, baca yg ini dulu di sini dan sini..baru korang faham dgan entry ini..

Tips mengelakkan korang dirogol or terogol..

Sekadar nasihat aku kat korang wahai para wanita, jangan bagi peluang walau sedikitpun untuk orang lelaki yang air sudah naik kepala-telur senak- lalu pangcutkan air mani ‘setan’nya ke dalam lurah ‘neraka’ korang…, jangan..jangan sama sekali..

Kita orang islam memang la ..di larang bersangka buruk, tapi bila masuk bab muhrim, orang perempuan kena bersangka buruk dengan lelaki bukan muhrim bila berdua-dua an, walaupun ustaz atau aku sekalipun..!!!

Eh, tak kanlah dengan bapakpun kena ada muhrim?
Ada baca berita tak?  : bapak rogol anak.(tapi tengok jenis bapaklah, kalau beriman dan air tak naik kepala takpe..)

Jangan pakai baju seksi walaupun depan bapak..
(pasal aurat ni aku malas nak tulis-dah banyak di debatkan orang)

Eh, tak kanlah dengan bapakpun kena tutup aurat?
Baca berita : bapak rogol anak.(tutup apa yang patut, jangan lah tidur just pakai kain tuala kat ruang tamu.., korang paham?)

Kalau berjalan, jangan berjalan seorang diri walaupun korang nak pergi masjid atau nak naik haji!!!
Ada cerita la.. seorang cikgu naik kereta seorang diri, kena sondol dari belakang, bila turun untuk check bumper kereta, lepas tu  kena rogol….

Ok.. aku ringkaskan yup :
  1. Jangan duduk berdua-duaan dgan bukan muhrim
  2. Tidak berpakaian seksi, menjolok mata
  3. Sentiasa menutup aurat
  4. Sentiasa berteman, walau hendak ke tandas sekali pun.
  5. Jangan terlalu mudah menurut pelawaan individu yang baru kenali umtuk makan, minum, bersiar-siar atau berkunjung ke rumah mereka.
  6. Awasi ahli keluarga yang kurang siuman agar individu tersebut tidak terbiar dan terdedah kepada bahaya rogol.Ini bagi mengelakkan individu yang kurang bernasib begini dari menjadi mangsa rogol.
  7. Jangan mudah terpengaruh dengan janji yang dibuat oleh individu lain, khususnya janji seorang teman lelaki yang baru di kenali. Pengaruh sebegini ada kalanya mampu membawa kamu di dalam perangkap bahaya. Justeru jangan mudah mempercayai janji untuk berkahwin dengan menyerahkan kehormatan diri kamu.
  8. Terlebih dahulu minta dan semak kad kuasa orang yang mengaku sebagai penjawat awam seperti polis atau pegawai pencegah maksiat sebelum mengikut arahan meraka.
Cis..kata nk ringkaskan? tapi dah jadi panjang lebar.. hehe..sory.. itu je yg termampu.. utk menunjukkan keprihatinan aku terhadap isu rogol sekarang ini.. 

bersambung lagi...

13 comments:

  1. tip yang bagus untuk perempuan.

    BalasPadam
  2. memang bahaye skrg ni. manusie da xde perikemanusiaan lagi.. binatang lak byk syg kturnn, kwn n ank.. lulz

    BalasPadam
  3. pOintnye adalah ttup aurat dan berjaga2 eventhough dgn muhrim kita..

    BalasPadam
  4. oke..kalo ttup aurat pon kene rogol camne lak?the important is..tepok dada tanye iman..kan kan..kan...kes rogol tak mengira sangat dr segi pemakaian la..

    BalasPadam
  5. ada tips tambahan lagi. bagus2. tunggu sambungan. :)

    BalasPadam
  6. uurrmmmm...sekarang nih pon,kalo wanita tuh tutup aurat ,jaga tingkah laku,n bersopan santun pon kena rogol jugak...so,camanew??
    errrr.....
    senang cakap,pompuan nih kena sentiasa berwaspada...dalam umah sendirik pon asa tak selamat....dunia..dunia..

    BalasPadam
  7. thankz untuk tips ni :)

    BalasPadam
  8. assalam..

    yuuup2..

    corect!!

    terbaek la der!!

    BalasPadam
  9. dhilla na tego sikit la..
    penggunaan muhrim tu salah..
    its actually mahram...
    muhrim tu mksod dye org yg memakai ihram.. =)

    BalasPadam
  10. @dhilla nazli ; tima kasih atas teguran itu..
    Apa yg awak cakap tu betul.. ok saya jelaskan di sini k..

    “Mahram” sebenarnya bukan “muhrim”. “Muhrim” adalah orang yang berihram haji. “Mahram” barulah betul. Cuma masyarakat Melayu sudah biasa menyebut perkataan muhrim. Mahram adalah orang yang haram dikahwini kerana sebab-sebab tertentu. Contohnya hubungan nasab atau hubungan darah. Begitu juga kerana sebab susuan dan persemendaan..

    ini adalah khilaf atas bahasa arab je..

    BalasPadam
  11. nice entry.. sambung lagi.. ilmu ni sgt bermakne..

    BalasPadam

Terima Kasih :D