Perlu ke untuk berjaya?

Jun 19, 2011


Sebut sahaja pasal kejayaan.. semua orang nak..Kenapa???
mesti la, berjaya ni, semua org nak.. kita dapat apa yg kita nak kan.. lagi satu, berjaya ni, buat kita dikenali..
Itula.. konsep kejayaan... tapi, dlam orang sibuk mencari kejayaan.. ramai lagi orang yg masih gagal..
Baiklah..aku mengambil contoh..kejayaan dalam pendidikan..
Sekarang ini, apa yg kita lihat..?? ramai mahasiswa di Universiti..tapi, tak banyak yg berjaya walaupun sudah berada di sana..
Tadi..aku, pergi ke rumah kawan aku, dan bercakap pasal kejayaan dalam pendidikan..dia terpaksa ambil SPM buat kali kedua..sebab, gagal dalam semua subject..

Dia cakap dkat aku, yg dia sudah usaha..tapi result tetap macam tu juga..
Jadi aku cakap la..apa yg William Shakesphere itu cakap.. haha..
kita kena usaha lebih daripda orang lain..kena tahu banyak lagi daripada org lain, dan harapan kurang daripada  org lain..
aku rasa.. apa yg aku cakap tidak akan membantu pun, kerana kata2 tidak mampu mengubah apa2 pun, jikalau tidak disusuli dengan tindakan..

Ok la.. berbalik kepada apa yg aku persoalkan..nak katakan aku ni org yg bijak tidak juga, sebab aku sendiri pun, belajar dari kegagalan, 
Aku pernah berada di kelas yg paling last dalam tingkatan, dan aku pernah mendapat no. paling last dalam kelas.. itu semua tidak menjadi masalah.. jikalau kita berusaha..
Walaupun aku ini, namanya Student, tapi ada masanya aku ni Stupid.. .

Apa yg aku nak tegaskan disini,..  belajarlah, wahai sahabat aku..belajarlah selagi mampu.. jangan menyesal dikemudian hari....
Jangan cakap aku tidak nasihatkan mu..di kemudian hari..

2 ulasan:

  1. yup2, sokong.. belajar sampai ke liang lahad
    :D

    BalasPadam
  2. bagi ayie berlajar lg selgi kita mampu dan jgn pernah ad alsan dlm belajar..

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.