+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Rabu, 31 Ogos 2016

SEMANGAT MERDEKA YANG HILANG

9:00:00 PG

Share it Please


MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA.. Laungan keramat inilah yang sering disebut setiap kali munculnya tarikh 31 Ogos setiap tahun. Dulu masa aku di sekolah, memang sentiasa bersemangat untuk menyambut hari bersejarah ini. 

Teringat satu kisah di kampung, ketika arwah ayah masih ada lagi. Dengan berkain pelekat dan besarangkan parang di pinggang kain, ayah akan masuk ke dalam hutan untuk mencari batang buluh yang paling panjang. Bendera Malaysia yang telah lusuh akan dibuang dan diganti dengan yang baru lalu dipasakkan batang buluh itu di depan rumah. Jalur gemilang terus berkibar dengan megahnya di depan rumah kami.

Dulu, kereta abang di penuhi dengan bendera-bendera kecil yang dipasang di depan cermin kereta dan aku yang masih berbasikal ketika itu sibuk dengan mengikat bendera kecil di badan-badan basikal. Pada malam Merdeka menunggu detik 12 tengah malam. Pekan Machang pasti akan riuh rendah dengan perarakan dari golongan muda muda yang merempit, masing-masing bawak bendera besar yang terpacak di belakang motosikal mereka. 

Golongan budak-budak yang menaiki basikal akan berarak keliling pekan dan pasangan suami isteri dan anak-anak akan berkumpul di padang untuk menyaksikan acara bunga api pada jam 12 tengah malam.

Cukup meriah ketika itu, dan sehingga kini memori itu masih segar di dalam ingatan. Semuanya bersemangat untuk menyambut hari Kemerdekaan dari golongan kecil sehingga yang sudah lanjut usia. Bersemangat menyebut MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA MALAYSIA  setiap kali tibanya jam 12 tengah malam 31 Ogos.

Tapi kini, cerita ini seakan makin pudar. Kereta di jalan raya tidak lagi mengibarkan jalur gemilang. Rumah-rumah tidak lagi adanya Bendera Malaysia. Seakan-akan tiada cerita bersejarah di tanggal 31 Ogos. Pelik dan sungguh pelik bagi aku yang tinggal di kota Metropolitan ini.

Jiwa yang terkorban tiada pengganti. 
Semangat yang hilang, dimanakah nak dicari. 
Kita kini bermandi teknologi
Sehingga lupa budi ibu pertiwi


3 comments:

  1. Merdeka tahun ni macam hambar...

    BalasPadam
  2. pada peminat lagu pop melayu jawa - koes plus

    https://www.youtube.com/watch?v=HbDh9z3UIJo

    BalasPadam

Terima Kasih :D