Senarai Online Shopping Store Terbaik Di Malaysia

Mac 17, 2016


Kepada anda yang mahu mula berjinak jinak hendak belajar mahu membeli barang secara online. Pasti mahu tahu tentang online shopping store yang popular di Malaysia yang digunakan oleh ramai pengguna. Mudah cerita, ramai orang guna dan keyakinan untuk membeli belah secara online pasti lebih yakin bukan. Saya akan kongsikan kepada anda akan beberapa online shopping stores di Malaysia yang boleh anda percayai untuk membeli secara atas talian internet. 

Saya harap saya tidak perlu bercerita tentang bagaimana pembelian secara online dilakukan, Anda hanya perlu klik dan ikuti arahan yang diberikan. Yang anda perlukan adalah akaun paypal atau debit card atau credit card. Selalunya hanya 3 kaedah ini sahaja yang diperlukan untuk membeli di laman online shopping store ini. Nasihat saya, anda jangan terlalu tergopoh gopoh, lihat betul betul apa yang anda beli, berapa yang anda kena (cas harga) dan selepas itu barulah anda menekan butang “pay” itu.

Saya akan berikan pelbagai jenis online shopping store yang boleh anda lawati. Ini kerana tidak semua laman web e-shopping menawarkan produk yang sama. Ada yang menjual satu jenis produk sahaja seperti tudung shawl, pakaian, kasut dan ada yang menjual pelbagai barangan kecantikan dan kesihatan dan ada yang menjual pelbagai barangan keperluan rumah. Jadi untuk memberikan hanya 1 sahaja laman kedai online rasanya tidak tepat. Anda lihat sendiri dan anda pilih sendiri ok.

7 laman jual beli online shopping store yang 
popular di Malaysia adalah ;

Lazada – Laman jual beli online yang lebih kepada barangan elektrik dan elektronik

Zalora – Laman jual beli online yang lebih kepada fesyen dan juga pakaian

Nile – Laman jual beli online yang lebih kepada barangan diri

Soukai – Laman jual beli online yang lebih kepada barang keperluan harian isi rumah

Rakuten – Laman jual beli online terbesar yang berasal dari Japan

PopLook – Laman jual beli online yang lebih kepada Muslimah Fashion yang moden

FashionValet – Laman pakaian fesyen wanita yang menghimpun pelbagai jenama dari Asia

Mungkin apa yang saya kongsikan ada sesetengah online shopping store adalah baru buat anda. Saya tidak mahu memasukkan “mudah.my” dan “lelong.my” di dalam senarai kerana saya mahu memperkenalkan kepada anda akan laman jual beli online yang lebih baru dan terkini. Anda boleh lawat ke tujuh tujuh laman yang saya kongsikan. Saya pasti akan ada laman yang anda suka. Kalau berminat, anda boleh terus membeli dengan yakinnya. 

Baiklah untuk penerangan ringkas tentang beberapa laman online yang selalu saya guna dalam urusan jual beli. Sepanjang berkecimpung dalam bisnes online dan hampir 24 jam mengadap laptop sahaja. Ini membuatkan saya makin malas untuk membeli barangan di kedai dan hanya order melalui online sahaja. Ada beberapa laman yang menjadi tempat rujukan dan cuci mata setiap kali ingin memilih barangan untuk di beli.

Siapa di Malaysia yang tidak pernah dengar akan Lelong.com.my, anda kerugian. Di sini terdapat banyak promosi dan pilihan barang yang boleh menarik perhatian. Selain itu, Lelong rajin menghantar promosi-promosi kedai-kedai online yang dibuka di laman mereka, menyediakan seminar-seminar untuk mendidik para peniaga, serta menyediakan diskaun-diskaun menarik melalui Superbuy.my. 

Salah satu cabang Ebay.com, Ebay Malaysia bukanlah sesuatu yang baru. Kelebihan Ebay adalah sekiranya mana-mana pelanggan mengadu tidak menerima barang kepada Ebay, Ebay akan memanggil penjual dan mendapatkan status barang yang telah dibayar tersebut.

Lagi satu, sesiapa yang telah membuka akaun di Ebay Malaysia, mereka boleh mendaftar masuk menggunakan login yang sama. Apa yang berbeza adalah tempat login, dimana untuk Malaysia sahaja adalah ebay.com.my, manakala untuk antarabangsa adalah ebay.com.

Cara pembayaran utamanya adalah melalui sistem Paypal, tetapi penjual boleh menetapkan cara bayaran lain seperti melalui akaun bank, visa, kad debit, malah Cash on Delivery (COD).


Pada asalnya laman ini adalah laman pengiklanan, namun begitu, ia cukup dikenali bagi sesiapa yang gemar membeli-belah secara online. Pada kebiasaannya, pembeli akan mencari dahulu di Mudah.my sebelum berpindah ke laman-laman membeli-belah online yang lain. Mudah.my menyediakan kemudahan akaun Pro Niaga bagi sesiapa yang ingin membuat akaun kedai. dengan itu, adalah lebih mudah menguruskan penyenaraian iklan yang banyak pada satu akaun sahaja, berbanding perlu melihat setiap satu iklan.

4. Zalora

This one is my feberet setiap kali musim raya. Sebab saya akan mendapat banyak baucer dari pihak Zalora kerana buat produk review pasal barangan Zalora. Menawarkan pelbagai jenis barangan seperti pakaian lelaki, perempuan, kanak-kanak dan kasut yang pelbagai jenis. Memang akan mengaburkan mata yang melihatnya. Harga yang sangat berpatutan sehinggakan saya pernah overdose membeli belah di Zalora. Sampaikan setiap minggu mesti ada barang yang sampai ke meja saya. Banyak kata-kata negatif tentang servis Zalora, tapi mengikut pengalaman saya, ianya super awsome sebab selalu dapat gift dari Seller.


Merupakan laman kedai online yang dikendalikan oleh saya sendiri. Ini merupakan medium saya untuk menjual produk kesihatan Mekaray Ventures, produk kecantikan Ayesha Beauty dan jam tawaf Iftinan. Ini merupakan bisnes jangka panjang saya dalam perniagaan online ini. Buat pengetahuan semua, perniagaan ini saya jalankan secara dropship sahaja. Jikalau anda semua mencari jam tawaf untuk hadiah perkahwinan atau hari jadi boleh tengok di dalam projek online shop. 

Selamat membeli belah secara online dan selamat berniaga!

Tiada ulasan:

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.