JIKA ANDA TIDAK BERUBAH, ANDA AKAN DITINGGALKAN

Mac 02, 2016


Semasa sidang akhbar yang mengumumkan bahawa Nokia telah dibeli oleh Microsft, CEO Nokia mengakhiri ucapan beliau dengan berkata, "Kami tidak melakukan apa2 kesalahan, walau bagaimana pun, kami tertewas". Ucapan beliau itu diiringi dengan titsan air mata termasuk dari pihak pengurusan Nokia sendiri. So sad beb. kalau korang lihat video ini dalam youtube, kompem korang akan mengalirkan air mata. Air mata jantan aku pun, nyaris-nyaris gugur. Ok. Abaikan.

Maka mula la, kepala otak aku berpusing pusing pusing pusing sampailah kepada zaman 2006. Masa tu baru tingkatan 3 dan baru dapat merasa ada phone sendiri. Phone Nokia ja, dibeli dengan duit hasil kerja buruh pada masa itu. Kalau tak silap, Nokia Buttefly  ke apa, tak ingat la pulak. Pakai sekadar pakai, sebab tak ada sesiapa yang nak di call dan orang pun tak ada yang call aku. So, last skali jual la phone itu dan pakai ja Nokia 1110 kot smpai form 5. The End of Story... Pusing pusing pusing pusing back to realiti . 

Buat pengetahuan semua, Nokia merupakan sebuah syarikat yang diiktiraf dan dihormati. Mereka tidak melakukan apa2 kesalahan didalam perniagaan mereka, walau bagaimana pun, dunia berubah terlalu cepat. Pesaing mereka terlalu kuat, sehingga mereka kehilangan idea untuk memperbaharui teknologi mereka.

Mereka ketinggalan didalam mempelajarinya. Mereka tertinggal mempelajari perubahan dalam industri telekominikasi, dan mereka terlepas peluang yang berada dihadapan mereka untuk membesarkan perniagaan. Bukan sahaja mereka terlepas peluang untuk mengaut keuntungan yang besar tetapi mereka juga terlepas peluang untuk meneruskan hidup.

Pengajaran dari cerita si Nokia yang tidak mahu berubah ini ialah, 

JIKA ANDA TIDAK BERUBAH, ANDA AKAN DITINGGALKAN 
DALAM PERLUMBAAN INI.

Bukan menjadi satu kesalahan jika kita tidak mahu mempelajari sesuatu yang baru, walau bagaimana pun, jika kita tidak mampu mengikuti arus perkembangan semasa, kita akan disingkirkan dari perlumbaan.

Kelebihan yang kita ada pada hari ini, akan digantikan dengan trend yang ada pada esok hari. Kita tidak perlu melakukan apa2 kesilapan pun, tetapi jika pesaing kita berjaya mengikuti gelombang pembangunan terbaru, kita akan tewas dan kita akan gagal.

BERUBAH dan memperbaiki diri adalah seperti memberi peluang kedua kepada diri sendiri. Tetapi jika kita dipaksa berubah oleh orang lain, itu maknanya kita menghinakan diri sendiri. Sesiapa yang menolak untuk belajar dan maju, sudah pasti suatu hari mereka menjadi beban dan tidak diperlukan dalam bidangnya. Mereka akan terpaksa belajar melalui cara yang amat sukar dan sangat mahal harganya.

Gunakan setiap ruang dan peluang untuk sentiasa uprade diri kita bagi memastikan kita kekal dalam track kejayaan. Sebagai contoh, aku mengambil keputusan untuk bersama Mekaray ini adalah satu perubahan dalam hidup aku sendiri. Dengan belajar sesuatu yang baru yang sememangnya bukan bidang aku. Network Marketing cukup untuk mengajar aku tentang hidup dan di sini, banyak air mata yang mengalir. Air mata kegagalan, kepenatan, kepedihan, keseronokan dan kejayaan yang menunggu di hadapan. 

Tiada ulasan:

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.