+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Ahad, 13 Mac 2016

Budi Bahasa Menjerat Bangsa

5:16:00 PTG

Share it Please

DEFINISI DAN PENGERTIAN BUDI BAHASA

Budi bahasa merujuk kepada tutur kata, kelakuan, sopan santun dan tatatertib, akal kebijaksanaan dan perbuatan kebajikan tercantum dalam kata-kata mulia, dengan kata lain, setiap gerak laku, tutur kata, tata hidup, pemikiran dan perasaan baik terhadap orang lain.

Menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) edisi ketiga cetakan keenam 2002(m/s180), budi didefinisikan sebagai akal, kebijaksanaaan atau sifat baik, perbuatan baik dan kebajikan.

Bagi masyarakat Melayu amnya, perkataan budi itu membawa pelbagai maksud antaranya jasa dan sumbangan yang diberikan kepada individu yang lain. Lazimnya,orang yang menaburkan budi tidak mengharapkan balasan. Budi atau sumbangan itu baik dari segi tenaga atau material, mestilah diberi dengan ikhlas jika ingin diberkati ALLah SWT. Orang yang menerima budi pula tidak dituntut untuk membalas budi yang diterima,memadai budi diterima dengan penuh ikhlas dan kesyukuran.


CIRI-CIRI ORANG BERBUDI BAHASA

(1) Bertimbang rasa
- Perasaan bertimbang rasa merupakan sebahagian daripada sikap terpuji mengira perbezaan latar belakang sesuatu kaum
- bertindak atau melakukan sesuatu perkara agar tidak menyinggung perasaan orang lain
- memahami pendapat yang berbeza dan belajar menyesuaikan diri dengan orang lain

(2) Bertoleransi
- bersikap sabar
- sikap dapat menerima atau menghormati pendapatan, fikiran dan kepercayaan orang lain

(3) Bertolak ansur
- tidak hanya mementingkan atau menguntungkan bagi sebelah pihak semata-mata
- tidak terlalu mengira bila berbuat baik sesama orang lain
- mudah memaafkan kesalahan orang lain

(4) Bersopan-santun
- lemah-lembut
- tidak angkuh, tidak menunjuk-nunjuk dan tidak sombong dalam pergaulan
dengan orang lain
- perilaku yang sopan

(5) Ramah mesra
- mudah diajak berunding
- mesra dan memberi senyuman
- penyabar dan tidak emosional

(6) Tidak mementingkan diri sendiri
- tidak hanya memperhatikan kepentingannya sendiri, tetapi kepentingan orang lain juga
- selalu tolomg menolong antara satu sama lain
- memberi bantuan kepada orang yang memerlukankan bantuan

SITUASI BUDI BAHASA MENJERAT BANGSA

Al-kisahnya begini, aku terbaca di suatu tempat dimana orang kita ini disebabkan terlampau berbudi bahasa akhirnya menjerat bangsa atau diri sendiri. 

sebagai contoh :

Apabila tetamu datang ke rumah kita, ditanyanya mahu minum apa. Dijawabnya "takpalah susah-susah sahaja". Kan senang jawab sahaja "boleh lah kalau ada sirap ais ke"

Bila kita buatkan air kopi akan mulalah berkata-kata dalam hati "aku tak minum air panas sebenarnya". Disini bermulaah 'assuming' dan kata belakang.

Tapi kalau anda semua perasan, dalam cerita mat saleh? bila mereka ingin menawarkan minum kepada tetamu, "would you like some coffee or tea?"  dan tetamu akan menjawab "tea please". Simple sahaja kan?

Ini sebenarnya akan memudahkan tuan rumah untuk menyediakan apa yang tetamu suka. Situasi ini selalu terjadi kepada diri aku, yang mana apabila di ajukan soalan kepada kawan yang datang kerumah "nak minum apa?" ada yang menjawab "bagi la apa-apa pun". Tetapi lepas diberikan minum kopi, mula la bagitahu tak minum kopi. Kalau minum pun, esok akan bercerita lagi. "Aku pening kepada pasal minum kopi rumah ang semalam la" . Kalau dah tahu tak boleh minum kopi, bagitahu je la awal-awal yang ang tak minum kopi.

Tengok mat saleh, direct to the point. Ini lagi menyenangkan tuan rumah untuk menyediakan minuman yang diminta. Daripada kena pikir nak buat air apa, yang semestinya akan merumitkan kepala otak, especeli aku la.. Sangat tak suka kalau orang cakap "bagila apa-apa pun". Trauma dengar ayat tu.. huhu

rujukan : 
1.  Dewan Bahasa Dan Pustaka
2. Sblm1053f38.blogspot.my