+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Rabu, 20 Januari 2016

Cara-Cara Untuk Mengelakkan Stress.

8:00:00 PG

Share it Please



Di zaman yang penuh dengan gadget sekarang ini, selain dapat memudahkan kehidupan, ianya juga membuatkan kehidupan seseorang itu menjadi semakin rumit. Selain menjadi alat komunikasi dan informasi, gadget juga dapat menjadi sumber stress yang dapat menyebabkan kepenatan pada kepala  otak seseorang dengan berbagai masalah yang muncul dari arah yang tidak terduga.

Untuk mengatasi masalah kepenatan akibat stress, ada beberapa perkara yang dapat korang lakukan, iaitu :

1. Menyimpan peralatan elektronik  

Kita sering menunduk dan tidak memperhatikan keadaan sekeliling karena disibukkan dengan smartphone, henset, laptop, tablet dan sebagainya. Ini menjadikan fikiran kita berpusat pada gadget sahaja. Simpan sekejap gadjet kita semua dan pandanglah wajah-wajah di sekeliling kita. Dan gunalah kembali gadjet tersebut untuk perkara yang penting sahaja.

2.  Tinggalkan sekejap laman sosial

Laman sosial saat ini telah menjadi salah satu jenis gaya hidup yang sangat sulit unutk dilepaskan. Dari laman sosial, contohnya seperti Fb, Instagram, Twitter dan macam-macam lagi memudahkan kita untuk mendapatkan teman baru, menumpahkan isi hati dan juga mendapatkan informasi. Namun, kekadang tanpa kita sedari, ada informasi yang tak perlu pun masuk ke dalam kepala otak kita, sampaikan hal itu menjadi sumber stress pada kita. Ada baiknya jika kita menghentikan sejenak kegiatan yang berhubungan dengan jejaring sosial dan mengalihkannya pada majalah atau buku yang lebih berinfo dan menghibur.

3. Menggunakan kertas, buku harian dan segala macam coretan

Ketika kita tidak dapat mengungkapkan sesuatu degan kata-kata mungkin dapat  kita mengungkapkannya dengan tulisan. Namun, sekarang ini, kita lebih banyak meluah kata-kata cemuhan dan kata-kata negatif di FB @ Twitter, secara automatik menampakkan siap diri kita sebenarnya. Alangkah baiknya jikalau kita meluahkan segalanya dengan menulis di buku diari hidup.

4. Merenung dan berdoa

Walaupun ini merupakan yang paling lekeh dimata orang, namun cara inilah merupakan cara yang paling ampuh. kita akan merasa jauh lebih tenang disaat  kita berdialog dengan Sang Pencipta. Hasil yang kita dapat  tidak semestinya cepat, namun kadang-kadang, kita harus memberikan ruang dan waktu yang lebih tenang bagi jiwa kita.

5.  Cari sumber inspirasi

Untuk mengembalikan semangat yang layu, Kita harus mencari inspirasi dari orang-orang yang gigih berjuang dengan segala kemahuannya, kisah-kisah sederhana, idola kita atau dari sesiapa pun. Untuk mendapatkan kata-kata semangat. Kita tidak perlu mencari seseorang yang hebat seperti Dr Azizan osman, Prof Muhaya, @ sesiapa yang power, cukuplah dengan orang yang berada di sekeliling kita. Kerana mereka lebih tahu siapa kita sebenarnya.

Untuk menghadapi stress, kita kena kuat dalam hidup ini. Kena ada jati diri yang kuat dan berpegang teguh dengan agama. InsyaAllah Allah ada bersama kita semua. Kalau tak nak susah-susah, apa kata kita cuba produk Talbinah. Minum segelas, hilang stress dalam dan luar. 

1 comments:

  1. Kalau tak boleh buat banyak, kita cuba buat sikit.. dari tak buat langsung.. ;)

    BalasPadam

Terima Kasih :D