Jus Sihat Gabungan Dari Beberapa Kod Warna

Oktober 12, 2015




Tahukah korang semua bahawa kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran ada kod warna? Sistem kod warna ini, yang telah dibangunkan oleh Pusat UCLA untuk nutrisi manusia, akan membantu korang untuk mengekalkan kepelbagaian nutrisi dalam pilihan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk membuat jus. Yang paling penting ialah keupayaan nutrisi untuk melawan penyakit dalam badan dapat ditemui dalam fitokimia.

Fitokimia adalah bahan-bahan tumbuhan yang mempunyai ciri-ciri pencegahan penyakit seperti antioksidan, meningkatkan sistem imun, anti-radang, antiviral, antibakteria dan selular pembaikan. Fitokimia juga bertanggungjawab untuk memberi setiap keping hasil warna yang tertentu.

Berikut adalah contoh kumpulan makanan kod warna:

Merah – tomato, limau gedang merah jambu dan tembikai

Merah/ungu-anggur, cranberries, prun, blueberry, beri hitam, Strawberi, lada merah, mempelam, buah ceri, terung, beets merah, epal merah dan buah per

Orange – lobak merah, mangga, aprikot, cantaloupes, labu, Skuasy acorn, Skuasy musim sejuk, dan ubi keledek

Oren/kuning-oren, tangerines, limau gedang kuning, lemons, limau, peaches, betik, nenas, dan nectarines

Kuning/hijau-bayam, Kailan, turnip atau sawi hijau; jagung kuning, alpukat, kacang pis hijau, kacang hijau, lada hijau, lada kuning, gamat, kiwi, romaine salad, timun Jepun, dan tembikai susu madu atau muskmelon

Hijau – brokoli, kecambah Brussels, kubis, cauliflower, kubis Cina atau bok choi, dan kale

Putih/hijau-bawang putih, bawang, sayur, seleri, asparagus, artichoke, endive, chives, dan cendawan

Di sini, Jus Sihat buatan tangan mengabungkan beberapa sayuran dan buah-buahan yg mengikut kod warna masing2 iaitu, lemon, halia, bawang putih, epal dan ditambah dgan madu lebah, menjadikan jus sihat lebih sihat dan amat sesuai untuk anti kolestrol. 

Aku telah mencuba sendiri Jus Sihat ini dan ianya memang Wooowww.. Terbaik la.. Sebab tu lah aku telah ambil keputusan untuk menjual ja Jus Sihat ni secara online.. hahahaha . Mostly, pelanggan aku ialah, kawan-kawan sahaja yang rapat dan mereka akan repeat belian untuk setiap bulan.. 

Ok la.. Slow-slow kayuh.. dengan harga RM75. aku rasa sngat berbaloi la untuk orang yang ingin kekal sihat dan bertenaga.


1 ulasan:

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.