+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Ahad, 18 Mei 2014

Cubalah Sangka Baik Kepada Allah

5:37:00 PTG

Share it Please

Mungkin sekarang ni, kita rasa kita jahat, buat maksiat dan banyak dosa. Kita juga kata kita yang buat maksiat dan tak mungkin akan diampunkan!! Sebenarnya kita silap disitu. Benda baik, benda buruk, maksiat yang kita buat, amalan baik yang kita buat dan semua benda yang bergerak di dalam dunia ini adalah Allah yang buat, Allah yang gerakkan dan Allah yang gunakan kita untuk buat maksiat tersebut.

"Aiik? Apasal ko cakap Allah yang buat maksiat?" 

"Ya" memang betul, Allah yang buat segala-galanya. Cuma Allah gunakan kita sebagai asbab (sebab) untuk buat maksiat tersebut. 

Jadi di sini, Sangka Baik pada Allah itu sangat-sangat penting. Sebenarnya Allah nak jadikan kita (orang yang buat maksiat) sebagai pengajaran kepada orang lain (yang tidak buat maksiat). Mungkin juga sebagai pengajaran tentang balasan dan hukuman akibat melanggar perintah Allah.

Ermm.. mungkin korang semua tak paham kan? Kalau confius, cepat-cepat pi tanya ustaz ..

#Nak sangat, explain panjang2 di sini.. tapi masa tak cukup.. i need to go..

11 comments:

  1. Baru balik M'sia ke dik? Keluar 40 hari ke?
    Sungguh tak perlu confius kerana sesungguhnya perjalanan kita semuanya telah tertulis di Loh Mahfuz. Sebab itu ada pintu taubat kepada setiap hamba. Ada syurga & neraka. Ada qada' dan qadar. Utk mendapatkan jawapan ini kena selalu berdamping dgn mereka yg istiqamah dalam tauhid, ibadah & tasauf.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada ja kak.. sibuk dengan tugasan tahun akhir.. tinggal sbulan lg nak abis blajaq ni.. insyaAllah.. khuruj 4 bulan, bulan 7 ni.. doakan sy

      Padam
    2. [#]PORN|10 jenis Gambar Bogel Cerita Lucah Teruk
      [#]PORN|Pelakon filem lucah teruk dibelasah teman lelaki
      [#]PORN|cerita lucah teruk janda melayu dengan pakistan jual karpet

      [#]PORN|kisah sex: CERITA LUCAH GURU BERTUDUNG
      [#]PORN|melayu luncah video
      [#]PORN|lucah awek bertudung

      [#]PORN|Cerita Sex Melayu | Cerita Lucah Melayu
      [#]PORN|awek bertudung telanjang
      [#]PORN|Aksi Bogel dan Kontroversi Pelajar UMP


      [#]PORN:pepek luncah awek
      [#]PORN:luncah video terbaru
      [#]PORN:gambar gambar luncah

      [#]PORN:cerita rogol awek bertudung
      [#]PORN:video rogol awek
      [#]PORN:awek di rogol jejaka
      [#]PORN:rogol awek melayu

      [#]PORN|11 Gambar Awek Kelantan Yang Comel
      [#]PORN|Awek Jutawan Malaysia Paling Cantik Bogel
      [#]PORN|Video bogel awek arab dance



      [#]PORN|Awek kampung mandi bogel
      [#]PORN|Foto awek malay bogel - Camcon Oil
      [#]PORN|AWEK BOGEL MELAYU: gambar bogel tasya
      [#]PORN|(45) (Video) Awek separuh bogel nikmati Cadbury


      [#]PORN|Awek Tipu Ibu Beli Buku Teks Full Video
      [#]PORN|gambar awek bogel bersetebuh dalam stesen minyak tersebar
      [#]PORN|Seri Bogel Tudung Melayu Jahil
      [#]PORN|spy cam awek bogel

      [#]PORN|gambar awek bogel dengan teman lelaki di dalam tandas
      [#]PORN|awek bogel sangap batang
      [#]PORN|Lucunya Malam Pertama

      [#]PORN|Awek Berjerawat Bogel
      [#]PORN|Koleksi awek-awek Jepun berpakaian Meleleh Air Liur
      [#]PORN|Gambar Awek Jepun Bogel
      [#]PORN|awek cun mandi bogel di air terjun

      [#]PORN|gadis melayu lucah bogel tetek seksi tudung
      [#]PORN|Awek Putih Gebu Separa Bogel Atas Katil
      [#]PORN|Malay Girls and Malay Sex

      [#]PORN|DOWNLOAD MOVIES 18+
      [#]PORN|melayu luncah video
      [#]PORN|lucah awek bertudung





















































































































































      Padam
  2. betul, yang baik itu datang daripada Allah dan yang buruk itu datang daripada diri sendiri tapi melalui Allah. Kita asbab nya. Sebaik baik makhluk itu adalah manusia, yang mempunyai akal. Maka nya disini, bila hati membisik kan ssuatu yang nahi mungkar, akal mesti mainkan peranan nya =)

    BalasPadam
  3. kita semua pelengkap untok semua orang...

    BalasPadam
  4. Benar. Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Sejuk hati mengingati nya. Tapi masuk muka Azhar Idrus rosak jahanam semua.Perosak imej agama.

    BalasPadam
  5. syarah panjang sikit lagi ustaz.. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. xde masa bro.. final exam skrg ni...

      Padam
  6. sy pun...hurmmm kekadang jiwa insan yg lemah ni sentiasa salahkan qada qadar yg dtg. apa pun thanks sbb sentiasa ingat mengingati...sesuatu yg baik itu sentiasa berpanjangan kan?

    BalasPadam
  7. Basically cleansing, scrubbing and generally concentrating on the
    skin can purely be thought of as a remedy for symptoms, not
    causes. Blackheads are not caused by dirt; rather there is a bacteria that normally lives
    on the skin and thrives on the sebum produced by oil glands.
    For men, shaving could be a problem because one can further harm the skin: a bit more attention and
    the right choice of the razor should eliminate or at least minimize
    the risks.

    Also visit my page - exposed skin care

    BalasPadam

Terima Kasih :D