Hubungan Apendik Dengan Pelajar UniMAP

Mac 07, 2014

Melaporkan berita terus daripada Campus UniMAP. Sekarang ini, pelajar-pelajar UniMAP dilanda gejala Apendik. Selepas roomate aku, kawan hostel, budak aras bawah dan budak blok sebelah dan kini Pelajar popuan pulak yang kena Apendik. Apakah itu Apendik? Apakah kesannya kepada pesakit yang ada Apendix tak normal? Sama-sama kita selidiknya selepas ini. Korang nak tahu satu fakta tak? Bagi mereka yang dah kena penyakit apendik ni dan dah buat pembedahan buang apendik adakah seorang manusia yang unik? 

YES!! Sebab bagi manusia normal apendik tu masih ada tapi bagi manusia yang unik mereka dah tak ada apendik tu.. keh3.. So bergembira lah anda yang telah menjadi unik, yang belum tunggu jela masa korang erk….

Disebabkan aku adalah roomate kepada manusia yang baru sahaja menjadi unik, so aku nak berkongsi lah dengan korang fakta mengenai apendik ni.. Kalau korang berkenan jom ler baca, mana tahu korang ada tanda-tanda penyakit ni boleh cepat-cepat check doktor…

Apa itu apendik? 

Apendiks adalah lebihan pada usus perut. Sekiranya berlaku jangkitan ia boleh menyakitkan. 

Apa itu apendisitis?

Apendisitis adalah nama penyakit yang berlaku pada bahagian apendik. Apendisitis merupakan keradangan pada apendiks vermiform iaitu struktur kecil berbentuk cacing yang terjulur keluar dari usus kanan.Apendisitis yang teruk boleh menyebabkan apendiks pecah dengan pembentukan nanah di dalam rerongga abdomen atau peritonitis (jangkitan rerongga abdomen).

Punca penyakit Apendisitis?

Ada beberapa faktor yang boleh dikaitkan dengannya seperti benda keras yang tersangkut di pangkal apendiks seperti najis, sisa-sisa makanan seperti biji-bijian dan, batu karang.

Petanda awal serangan apendik?

1. Berasa sakit pada bahagian tengah perut atau sekitar pusat yang menyerang selang beberapa jam atau dua hingga tiga kali sehari.

2. Tidak lama kemudian, kesakitan berpindah dari tengah perut ke bahagian bawah abdomen kanan. 

3. Kesakitan menjadi semakin bertambah kuat dari semasa ke semasa terutamanya jika anda bergerak, batuk atau berjalan.

Siapa yang selalu menjadi mangsa?

Mangsa serangana penyakit apendisitis ini biasanaya dari kalangan remaja belasan tahun dan tidak terkecuali juga kanak-kanak, bagi golongan dewasa berusia 40 tahun kebiasaanya ianya dikenali sebagai kanser usus tetapi jarang dijumpai.

sumber : sini

Itu jelah kot yang aku dapat kongsikan dengan korang semua.. Kalau korang rasa ada tanda-tanda tu baik pergi check cepat, sebab kalau Apendiks tu dah pecah memang teruk lah jadinya.. Kawan aku punya  dah pecah.. Sampai sekarang dia dapat nama Suhail Apendix. 

Tapi bila dah operate tu masalah lah sikit. Korang tak leh tengok maharajalawak lagi dah, sebab korang tak leh gelak. Kalau korang gelak memang senak lah perut tu, kang tak pasal-pasal terbuka bekas jahitan tu. bahaya woo!.. Nak bersin ngan batuk pun sakit.. <-- suhail cakap

3 ulasan:

  1. menjadi2 ye kat unimap..

    huhuhu..

    syafakillah sahabt kome smeua kat sana ye ;0)

    jaga pemakanan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah.. tima kasih.. roomate sy dah kembali sihat dah.. makin brisi lpas sakit hari tu..

      Padam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.