+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Selasa, 11 Februari 2014

Persoalan Dunia Jadi Soalan Di Akhirat..

9:57:00 PG

Share it Please

Ramai antara kita mampu berkata-kata, bagi nasihat yang berguna untuk orang lain, cakap positive thinking dan macam-macam lagi. Tapi apa yg kita cakap tu, adakah untuk diri kita sendiri atau atas maksud untuk mengajar orang lain? Kalau untuk diri kita sendiri, ianya mampu berguna untuk orang lain. Tapi kalau untuk orang lain, adakah ianya mampu untuk menjadi sandaran pada orang yg mendengarnya..?

Begitulah kehidupan aku sekarang ini. Kalau bukan kerana Allah aku tak akan buat semua ini. Keluar di Jalan Allah, duduk dengar bacaan hadis, duduk dalam mesyuarat harian, pergi buat ziarah tempatan dan ziarah kampung sebelah. Tapi, kalau betul kerana Allah? kenapa aku tak buat semua tu, bila berasa di kampung sendiri? Kalau buat pun, cuma 1 atau 2 amal sahaja. Nampaknya aku masih belum buat kerana Allah. Mungkin ini kerana suasana tempat aku duduk. Sebab, kalau di hostel aku ada dengan suasana kawan-kawan yang buat usaha agama. Tapi bila di kampung, suasana itu hilang begitu sahaja.

Hahaha.. Orang nampak aku baik, kalau jumpa orang lain. "Dahi hitam, ustaz eh?". Aku tunduk tanda malu sambil mengatakan "dahi hitam bekas jatuh ni". Kalau boleh aku nak buang ja kesan kat dahi ni. Aku berkawan dengan orang yang buat maksiat dan aku sendiri buat maksiat tersebut. Seringkali aku ditanya oleh kawan aku " ko ni, buat maksiat tapi masih duk p solat, ko ni ada spilt personaliti ka?" kali pertama dngar petanyaan tu, terkesima jugak. Tapi aku jawab cuba jawab " Kalau aku tak solat, pasti aku buat maksiat lebih teruk dari sekarang ni". 

Ujian Allah akan datang pada setiap hambanya.. Aku masih tak dalam ujian Allah.. InsyaAllah lepas semua ini berakhir aku akan kembali kepada Mu ya Allah..

1 comments:

  1. Assalamualaikum Zul

    berdoa mohon kepada Nya agar kita senantiasa berada di atas landasanNya

    BalasPadam

Terima Kasih :D