Bagaimana Allah Ciptakan Makhluk Yang Bernama Wanita?

Julai 24, 2013

Dalam masyarakat jahilliah, mereka memandang kaum wanita adalah sebagai suatu barang yang tidak ada nilainya, sehinggakan kaum wanita diperlakukan macam binatang oleh kaum lelaki. Hal ini, kita boleh nampak dengan jelas dalam masyarakat Arab dahulu, mereka akan menguburkan hidup-hidup setiap bayi perempuan yang lahir. Wanita dewasa dirogol, wanita mengandung dibelah perut atas perjudian dan isteri dijadikan bahan jualan dan macam-macam perkara jahil lagi yang dilakukan oleh masyarakat jahiliah masa itu.

Seperti yang kita tahu, Islam sangat menjunjung tinggi darjat dan martabat kaum wanita. Penghargaan Islam terhadap kaum wanita sebagaimana tersebut dalam hadits nabi:

 اَلْمَرْأَةُ عِمَادُ الْبِلَادِ اِذَاصَلُحَتْ صَلُحَ الْبِلَادُ وَاِذَافَسَدَتْ فَسَدَ الْبِلَادُ (حديث) 
“ Wanita adalah tiang negara jika wanitanya baik maka baiklah negara, dan bila wanita buruk maka negara juga ikut buruk”. 

Disini ada satu kisah, macam mana penciptaan satu makhluk yang bernama wanita. Mari kita ikuti kisah ini dengan mengimbau kembali, apa yang telah kita lakukan pada wanita-wanita yang bersama kita, emak, isteri, kakak, adik perempuan dan kawan-kawan perempuan kita. 

Satu masa, ketika Allah menciptakan wanita, malaikat datang dan bertanya : "O Allah, Mengapa begitu lama engkau menciptakan wanita?"

Allah menjawab : "Sudahkah engkau melihat setiap perkara yang telah aku ciptakan untuk wanita? Lihatlah dua tangannya mampu menjaga ramai anak pada satu-satu masa, punya pelukan yang dapat menyembuhkan sakit hati dan kerisauan, dan semua itu hanya dengan dua tangan".

Malaikat menjawab dan takjub : "Hanya dengan dua tangan? tidak mungkin!"

Allah menjawab : "Tidakkah kau tahu, dia juga mampu menyembuhkan dirinya sendiri dan boleh bekerja 18 jam sehari".

Malaikat mendekati dan mengamati wanita tersebut dan bertanya : "O Allah, kenapa wanita terlihat begitu lelah dan rapuh seolah-olah terlalu banyak beban baginya?"

Allah menjawab : "Itu tidak seperti apa yang kau bayangkan, itu adalah air mata."

"Untuk apa?": tanya malaikat.

Allah menerangkan :
"Air mata adalah salah satu cara dia menunjukkan kegembiraan, kerisauan, cinta, kesepian, penderitaan, dan kebanggaan, serta wanita ini mempunyai kekuatan mempesona lelaki, ini hanya beberapa kemampuan yang dimiliki oleh wanita.

Dia dapat mengatasi beban lebih baik dari lelaki, dia mampu menyimpan kebahagiaan dan pendapatnya sendiri, dia mampu tersenyum ketika hatinya menjerit kesedihan, mampu menyanyi ketika menangis, menangis saat terharu, bahkan tertawa ketika ketakutan.

Dia berkorban demi orang yang dicintainya,dia mampu berdiri melawan ketidak adilan, dia menangis saat melihat anaknya adalah pemenang, dia gembira dan bersorak saat kawannya tertawa bahagia, dia begitu bahagia mendengar suara kelahiran.

Dia begitu sedih mendengar berita kesakitan dan kematian, tapi dia mampu mengatasinya. Dia tahu bahawa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka."

Allah S.W.T berfirman :
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia, namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap teguh ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya  menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan ketika ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya,sosok yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

Lihatlah bertapa hebatnya wanita, cinta Allah padanya sungguh mengharukan. Tapi, cinta kita (lelaki) pada mereka hanya di mulut sahaja, kita tidak pernah tunjukkan kita benar-benar caring pada emak, isteri, kakak dan wanita lain. Cuba kita imbas kembali, apa yang yang kita telah lakukan pada mereka (wanita). 

Semua orang menyukai wanita, cintanya tanpa syarat. Cuma ada satu perkara yang kurang dalam diri wanita, iaitu dia selalu lupa bertapa berharganya dia.

Wallahu'alam..............

23 ulasan:

  1. sy nk menangis....

    p/s ingin menjemput tuan blog ni utk join GA sy.. TQ ;-)

    BalasPadam
  2. Terlalu tinggi martabat diberikan oleh Islam kepada wanita tapi sayang andai wanita sendiri tidak dapat menghargai martabat tinggi yg diberikan dgn sebaik-baiknya.

    BalasPadam
  3. I Wanna cry....thanks for the share...

    BalasPadam
  4. Itulah indahnya orang yang bernama wanita ;)

    BalasPadam
  5. tinggi martabat wanita ni kan...

    BalasPadam
  6. Semakin risau lihat wanita skrg dgn zaman tudung jilbab yg menakutkan lagi mempersendakn agama.

    BalasPadam
  7. Baru lepas tgk semanis kurma tajuk dia berkenaan wanita jugak!

    BalasPadam
  8. saya perlu hargai diri dgn lebih sobss makkkkkk

    BalasPadam
  9. Memang wanita istimewa Allah ciptakan, tapi tanpa iman mereka jadi rosak serosak-rosaknya

    BalasPadam
  10. assalamualaikum wbh,
    Alhamdulillah atas usaha encik tpi cuma curious sal firman dan perawi hadith tidak semua dirujuk ...kesahihan mesti dijaga setiap masa....tnq wasallam

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum,
    Adakah ini dari kisah israeiliyyat?

    BalasPadam
  12. sy mohon kisah ini tidak disebarkan kerana ada unsur rekaan dan pendustaan di dalamnya. Dipercayai kisah dicedok dari kitab kristian berkenaan dialog 'god and angels'.

    BalasPadam
  13. When God Made Mothers
    By the time the Lord made mothers, he was into the sixth day working overtime. An Angel appeared and said "Why are you spending so much time on this one?"

    And the Lord answered and said, "Have you read the spec sheet on her? She has to be completely washable, but not plastic; have 200 movable parts, all replaceable; run on black coffee and leftovers; have a lap that can hold three children at one time and that disappears when she stands up; have a kiss that can cure anything from a scrape knee to a broken heart; and have six pairs of hands."

    The Angel was astounded at the requirements for this one. "Six pairs of hands! No Way!" said the Angel.

    The Lord replied, Oh, it's not the hands that are the problem. It's the three pairs of eyes that mothers must have!"

    "And that's on the standard model?" the Angel asked. The Lord nodded in agreement, "Yep, one pair of eyes are to see through the closed door as she asks her children what they are doing even though she already knows. Another pair in the back of her head, are to see what she needs to know even though no one thinks she can. And the third pair are here in the front of her head. They are for looking at an errant child and saying that she understands and loves him or her without even saying a single word."

    The Angel tried to stop the Lord. "This is too much work for one day. Wait until tomorrow to finish."

    "But I can't!" The Lord protested, "I am so close to finishing this creation that is so close to my own heart. She already heals herself when she is sick and can feed a family of six on a pound of hamburger and can get a nine year old to stand in the shower."

    The Angel moved closer and touched the woman, "But you have made her so soft, Lord."

    "She is soft," the Lord agreed, "but I have also made her tough. You have no idea what she can endure or accomplish."

    "Will she be able to think?" Asked the angel.

    The Lord replied, "Not only will she be able to think, she will be able to reason, and negotiate."

    The Angel then noticed something and reached out and touched the woman's cheek. "Oops, it looks like you have a leak with this model. I told you that you were trying to put too much into this one."

    "That's not a leak." the Lord objected. "That's a tear!"

    "What's the tear for?" the Angel asked.

    The Lord said, "The tear is her way of expressing her joy, her sorrow, her disappointment, her pain, her loneliness, her grief, and her pride."The Lord said, "The tear is her way of expressing her joy, her sorrow, her disappointment, her pain, her loneliness, her grief, and her pride."

    The Angel was impressed. "You are a genius, Lord. You thought of everything for this one. You even created the tear!"

    The Lord looked at the Angel and smiled and said, "I'm afraid you are wrong again, my friend. I created the woman, but she created the tear!"
    Author Erma Bombeck

    BalasPadam
  14. Alangkah berdosanya jika kita menyebarkan hads palsu....

    Namun terlebih amatlah besar dosanya jika kita menyebarkan firman palsu!

    Allah tidak pernah berfirman sedemikian di mana2 baik dlm AlQuran maupun di dalam hadis Qudsi!

    Mohon sgt2 admin padamkan post ini supaya terhenti dosa yg mengalir.

    Astaghafirullah...

    BalasPadam
  15. Alangkah berdosanya jika kita menyebarkan hads palsu....

    Namun terlebih amatlah besar dosanya jika kita menyebarkan firman palsu!

    Allah tidak pernah berfirman sedemikian di mana2 baik dlm AlQuran maupun di dalam hadis Qudsi!

    Mohon sgt2 admin padamkan post ini supaya terhenti dosa yg mengalir.

    Astaghafirullah...

    BalasPadam
  16. Tolong tunjukkan surat apa/ hadist qudsiy yg berbunyi :

    Allah S.W.T berfirman :
    "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia, namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

    Allah Ta’ala berfirman:
    قَالَ لَهُم مُّوسَى وَيْلَكُمْ لا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا فَيُسْحِتَكُمْ بِعَذَابٍ وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَى
    “Musa berkata kepada mereka, “Celakalah kalian, janganlah kalian mengada-adakan kedustaan atas nama Allah, karena Dia akan membinasakan kalian dengan siksa”. Dan sesungguhnya telah merugi orang yang mengada-adakan kedustaan.” (QS. Thaha: 61)
    Allah Ta’ala berfirman:
    وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُواْ عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُم مُّسْوَدَّةٌ
    “Dan pada hari kiamat kamu akan melihat orang-orang yang berbuat dusta atas nama Allah, wajah-wajah mereka menjadi hitam.” (QS. Az-Zumar: 60)

    BalasPadam
  17. HADIS INI PALSU Tuan tuan dan Puan Puan. BerDOSA BESAR siapa yang merekanya dan menyebarkannya. Kerana ia bukan sahaja mereka hadis palsu, bahkan mereka-reka kisah Allah.
    Dipetik dari page facebook
    Dr. Ustaz Rozaimie Ramle - Hadith
    24 january 2016

    BalasPadam
  18. Admin zulfattah.com, mohon dipadam posting ini.

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.