Persediaan Menghadapi Study Week

Mei 25, 2013

Sekarang ini dah masuk minggu study week buat pelajar-pelajar degree dan yang seangkatan dengannya. Sebilangan kecil pelajar telah pun pulang ke kampung untuk cuti atau diorang kata nak ambil mood untuk final exam. Dan sebahagian besar lagi masih berada di asrama/rumah sewa bagi menyiapkan diri bagi menempuh final exam.

Cuti Minggu Study Week.. Sebenarnya tak ada istilah cuti minggu study week. Yang ada adalah minggu study week. Minggu study week bertujuan untuk memberi peluang kepada pelajar mengulang kaji semua subject yang telah dipelajari dalam satu sem tersebut. Selain itu, minggu ini juga bertujuan untuk menguatkan kekuatan mental pelajar bagi menghadapi final exam.

Bagi sebilangan kecil pelajar, diorang ambil peluang minggu ini untuk balik ke rumah masing-masing. Tak salah pun sebenarnya nak buat macam tu. Cuma bagi aku, balik ke rumah bukannya study pun. Asal balik rumah je, pasti buku tu tak sentuh langsung. Jadi lebih baik duduk kat asrama ini sebab apabila tengok kawan-kawan semua study mesti kita pun nak study sama.

Jadi antara cuti dan study.. Korang pilih yang mana??

Untuk menghadapi minggu ini, aku ada beberapa tips, sebagai persediaan menghadapi final exam ni.

Persediaan Fizikal / Intelektual

1. Mula belek-belek buku masa start studi week.
Jujur aku katakan, mmg jarang aku ulangkaji pelajaran melainkan bila nak test atau bila perlu siapkan tutorial or assignment. Kalau ditakdirkan takde bende alah tadi memang tak stadi la. Kebetulan sem yang banyak pulak assignment, so rajinlah sikit bukak buku. TQ assignment!
Kebiasaannya bila nak habis study week baru org nak start study. Tapi aku terpaksa mulakan seawal mungkin sebab aku tak bbrapa nak pick up sangat dalam bab2 study ni. Amik masa nak faham sesuatu dan benda yang pernah belajar pun sampai lupa terus dari kotak ingatan. Bila tengok nota balik macam tak pernah study je. Tapi actualy dah lupa dan sbb tulah aku mula sejak awal (awal ke? haha). Sehari minimum lebih kurang 4 jam diperuntukkan untuk study. Mana yang otai dan cepat pick up tu, belajar dua hari sebelum exam pun takpe.

2. Tidur awal
Nak kata awal pun tak juga. Adela dalam pukul 11 atau 12 malam. Tujuan adalah untuk bangun awal esok tu. Bangun awal boleh stadi awal sikit. Kalau esok exam malam tidur lambat memang ting-tong la pagi esok. aku tak berapa suka memaksa diri untuk tak tidur semata-mata nak study tengah malam sebab bila dah menguap komfem belajar tak masuk. Lebih baik tidur. Masa diploma dulu, kalau tak sempat study pun akan tidur macam biasa jugak. apa nk jdi,jdi la..haha.. Sape2 yang nak cepat tidur, sila baca nota korang. Komfem cepat lena. 

3. Buat soalan final
Lepas habis satu bab yang dah diulangkaji, boleh buat soalan final. Ada la dalam 5 atau 6 set soalan final yang boleh cuba buat walaupun blom tentu apa jawapan sebenarnya. Jawapan nanti kena compare dengan member la sebab memang takde skema jawapan. Apa pun sekurang-kurangnya kita familiar dengan bentuk soalan yang ditanya. tp aku x pernah pon wat cmtu..haha..

Persediaan Mental / Rohani

1. Dekatkan diri dengan Maha Pencipta
Jangan terkejut jika ada yang sampai terlepas waktu solat kerana ulangkaji. Terlalu leka sampai ‘terlupa’. Patutnya lagi dekat dengan exam lagi rajin kita menambah ibadat. Dalam aspek spiritual ni, ikut kemampuan dan pendekatan masing-masing untuk melaksanakannya. Korang lagi hebat benda2 macam ni. Mungkin yang muslimin boleh kerap ke surau untuk solat berjemaah. Berdoalah kepadaNya selepas kita puas berusaha dan Allah sangat pemurah dalam memperkenankan doa hambanya. Tapi kena ingat, kita bukan sembah Allah ketika susah, nak sesuatu atau bila nak exam. Perangai seperti ini jangan dipraktikkan kerana kita bertuhan bukannya bermusim tetapi sepanjang hayat. Jika ada perangai macam tu dalam diri, korang boleh imagine la samada Allah nak tolong atau tidak. Kalau boleh biarlah istiqamah walaupun amalannya sedikit dan jadikan amalan tersebut amalan yang bukan bermusim. aku pon berusaha kearah ni..tp kdg2 mampu kdg2 mmg out tros..haha...tp at least aku share la dgn korang smua..

Manusia bukan robot untuk belajar tanpa henti. Bila sejam dah study (selalunya suka hati), aku akan bukak internet. Baca news, blogwalking sambil mengomen atau update blog sendiri. Bila meluahkan ekspresi diri sendiri tentang sesuatu dalam blog dan share dengan orang lain dapatlah kurangkan sikit stres dalam kepala ni. 

4 ulasan:

  1. assalamualaikum.

    saya pun, kalau masuk study week memang stay asrama je. mujur rumah jauh. walaupun rasa nak balik tu membara-bara, tapi ditahankan juga. hehe.

    sekarang tengah bercuti. bulan Jun nanti dah masuk semester baru :D

    BalasPadam
  2. selamat study & hadapi exam yer

    BalasPadam
  3. sangat membantuu..thanks a lot..selamat berstudy n gudluck for the exam...:)

    BalasPadam
  4. sangat membantuu..thanks a lot..selamat berstudy n gudluck for the exam...:)

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.