+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Jumaat, 12 April 2013

Astaghfirullahal'azim. Jangan Malu Untuk Bertaubat

12:40:00 PTG

Share it Please
Google 
Sekiranya kita kalah dengan nafsu, lalu kita melakukan maksiat. Jangan kita biarkan diri kita hanyut dengan dosa, bahkan kita mesti cepat2 kembali pada Allah. Walaupun dalam keadaan lemah, tanamkan dalam hati ingin menjadi orang soleh. Jangan habiskan masa dengan mengeluh, " aku ini banyak dosa" sedangkan tidak ada usaha untuk memperbaiki diri. Setiap maksiat yang kita lakukan cepat-cepat kita sertakan dengan ketaatan seperti istighfar, sembahyang sunat taubat, baca Quran dan seumpamanya. Ketahuilah Allah sentiasa menunggu hambaNya bertaubat kepadanNya. dosa itu adalah satu jalan kita kembali kepada Allah, bukan untuk kita lupakan Allah. Allah Maha Pengasih dan Maha Pengampun dosa-dosa hambaNya walaupun sebanyak buih di lautan. Tazkirah kpd diri sendiri yg sentiasa kalah dengan nafsu untuk perkongsian bersama.. Astaghfirullahal'azim... 

Jangan pula malu untuk datang pada rumah Allah. Kita ajak keluar di jalan Allah adalah untuk baiki diri, untuk Islah diri. Sebab itulah setiap kali kita keluar di jalan Allah, kita niat untuk belajar. Jadi tunggu apa lagi kawan-kawan. Cubalah korbankan harta, diri dan masa untuk duduk bersama kami. Sama-sama kita belajar baiki diri. Cukupalah dengan alasan "aku belum sedia la" & "aku orang jahat mana boleh duduk di masjid". Alasan itu sudah tidak boleh di guna pakai la kawan-kawan. 

Apa lagi yang kamu mahu dengan dunia ini? Tidak cukupkah dengan nikmat-nikmat yang Allah bagi? Apa yang akan kita jawab pada Allah di padang mahsyar nanti? "Apa yang kamu buat untuk agama aku, ketika agama aku sedang dipersendakan?". Solat, puasa, zakat dan haji kita belum tentu dapat jamin kita masuk syurga Allah. Sebab itu perintah Allah. Tapi Allah tanya apa pengorbanan kita untuk agama Allah.?

Hanya iman yang soheh pada Allah sahaja yg dapat jamin kita masuk syurga Allah. Untuk dapat kepada perkara itu, kita kena usaha atas agama. Untuk usaha atas agama, kita kenalah keluar di jalan Allah. InsyaAllah. 

7 comments:

  1. peringatan yg baik untuk semua :)

    thanks for sharing dik!

    BalasPadam
  2. assalamualaikum zul...terimakasih atas ingatan...:)

    BalasPadam
  3. selalu berdoa agar diri ini tidak terhenti dari petunjuk dan hidayah Allah... sebab lemahnya iman bila tiada petunjuk...tahu berdosa tapi masih melakukan... hurm... malu dengan Maha Pencipta...Astagfirullahalazim...

    BalasPadam
  4. terima kasih kerana mengingatkan sy dengan perkongsian coretan kamu ini...

    "kita semua manusia biasa yg tak leaps dari noda dan dosa, haruslah sentiasa bermuahsabah diri dan bertaubat atas ke khilafan lalu..."

    BalasPadam
  5. Zulfattah poyo

    BalasPadam

Terima Kasih :D