+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Rabu, 20 Mac 2013

Jom Kita Belajaq2 Fikir..

9:46:00 PTG

Share it Please

Hari ni, aku ingin berkongsi sedikit pengalaman aku duduk bersama satu org ustaz semasa cuti semester lepas. Hampir sebulan aku tinggal bersama ustaz, ikut je kemana dia pergi. Dari Perlis, ke Kelantan, dari Kelantan ke Terengganu, dari Terengganu ke  Kelantan, dari Kelantan ke Perak dan last ke Penang. Fuhh!! Memang benar apa yg ustaz cakap. Kita tak boleh duduk lama bersama ulamak @ org alim, nanti kita akan nampak aib mereka. 

Sabaq je la, kena marah dan kena tegur, aku anggap itu nasihat utk aku. Asalkan niat aku utk khidmat ikhlas pd ustaz. Untuk dapatkan ilmu kenalah bermujahadah kan? Banyak aku blajaq bila duduk dgan org Alim ni. Suka aku kongsikan di sini, setiap kali apa2 keputusan dibuat, ustaz akan mintak syor@pendapat dari aku dan kawan aku, dan sblum bagi syor beliau selalu tekankan utk fikir terlebih dahulu. Fikir kesan dan akibat, baik dan buruk atas apa yg disyorkan.

Utk latih fikir kita ni, cuba kita blajaq2 fikir atas perkara2 berikut:

Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.

Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup !

Alhamdulillah, bila kita dah dapat belajar fikir. Kita cuba pulak utk fikir atas saudara kita. Contoh fikir ialah macam mana nak bawa kawan2 kita yg tak datang pada solat, dapat solat. FIKIR UMAT, yg mana fikir Nabi2 terdahulu. Fikir ni, kita nampak simple je, tapi sebenarnya ianya besar disisi Allah SWT. Dalam satu mahfum hadis, Seketika kita fikir atas saudara kita, Allah bg pahala 70@80 tahun pahala ibadat sunat. Yg mana ibadat sunat itu, kita berpuasa di sepanjang hari dan beribadat di malam hari.

2 comments:

  1. Terima kasih zul,peringatan buat diri agar menjadi insan yg bersyukur dan berfikir akan sesuatu sebelum melakukan sesuatu..

    BalasPadam
  2. mmm mmg terkesan dalam hati...sebijik kene...thanks atas nasihat yg terbaik ni :)

    BalasPadam

Terima Kasih :D