4 Nikmat Besar, Allah Bagi Pada Manusia.

Mac 16, 2013



Alhamdulillah, masih ada kesempatan waktu lg, untuk ZF menulis dlm blog ni. Sekarang ni, sibuk dengan urusan pelajaran dan kerja@tanggungjawab yg perlu dilaksanankan. Alhamdulillah sekali lagi syukur kepada Allah SWT, kerana masih lagi bagi kita anggota tangan (jari-jemari) ni untuk menaip dan menulis, syukur juga kepada Allah kerana masih bagi kita mata untuk melihat dan membaca penulisan ZF. Yakinlah, barang siapa yg bersyukur dgan nikmat Allah, pasti dan pasti Allah akan tambah nikmat tersebut..

Tahukan kita semua, apa nikmat yg paling besar yg telah diberi oleh Allah kepada manusia? 

4 Nikmat Besar yg telah diberi oleh Allah SWT kpd manusia @ kita semua yg perlu kita bersyukur sangat2 adalah:

1) Nikmat Manusia(Insan). Kita dilahirkan sebagai manusia yg punyai akal fikiran yg waras, mampu berfikir utk membezakan baik dan buruk. Cuba kita lihat ciptaan Allah yg lain, seperti lembu. Allah cipta lembu sebagai binatang yg tidak berakal, hidupnya utk khidmat kpd manusia. Dagingnya utk dimakan, kulitnya diguna utk keperluan manusia. Cuba kita bayangkan, jikalau Allah cipta kita sebgai lembu? 

2) Nikmat Iman dan Islam. Dengan adanya kalimah Lailahaillallah, kita sudah beriman pada Allah. Kita perlu banyak2 bersyukur, kerana kita lahir2 je dekat dunia ni, kita telah beriman pada Allah SWT. Cuba kita lihat, orang Cina, India, dan org2 bukan Islam yg lain. Mereka tak tahu apa itu kalimah Lailahaillallah? Mereka lahir2 je di dunia ni, sudah sembah tokong, sudah sembah patung. Padahal mereka juga umat Nabi Muhammad SAW. Jadi, ianya menjadi tugas kita utk sampaikan kalimah Lailahaillallah pada mereka semua. Mungkin, bila mereka dapat kalimah Lailahaillallah dan buat kerja atas kalimah Lailahaillallah, mereka pasti lebih mulia daripada kita semua.

3) Nikmat Hidup Sebagai Umat Nabi Muhammad. Alahmdulillah, kita semua diplilih oleh Allah utk lahir di zaman akhir zaman, hidup sebagai umat akhir zaman. Umat yg dirindui oleh Rasulullah. Bersyukurlah tuan-tuan, sesungguh nikmat hidup sebagai umat Nabi Muhammad ini sangatlah besar. Sebab apa? sebab kita umat yg mula2 masuk syurga dan Nabi2 terdahulu pun teringin nak jadi umat Nabi Muhammad. Contoh Nabi Musa yg mintak pada Allah nak jadi Nabi akhir zaman, tapi Allah tak bagi, selepas tu Nabi Musa minta jadi umat akhir zaman, pun Allah tak bagi. Kerana Allah sudah sediakan roh2 yg terpilih utk hidup sbgai umat Nabi Muhammad. Roh2 yg dimaksudkan ialah kita semua.

4) Nikmat Kerja Dakwah. Kita sebgai umat Nabi Muhammad, sudah ditugaskan utk buat satu kerja yg mana, sebarkan kalimah Lailahaillallah dan kita mengajak org kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran. Nabi telah tiada, jadi menjadi tugas kita semua utk buat kerja ini. Tak kira siapa kita, pelajar, doktor, org buta, org bisu, anak raja, dato'2, org kaya mahupun org miskin. Ini kerja kita kena buat dan jadikan dakwah maksud hidup kita. InsyaAllah.

“Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni’mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni’mat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”(QS. 14:7)

2 ulasan:

  1. Alhamdulillah atas pemberian nikmat Allah pada kita.. tapi ramai lagi manusia yg tak sedar akan nikmat tu..huu

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.