+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Sabtu, 22 Disember 2012

7 Golongan Yang DiLindungi Di Padang Masyar..

6:14:00 PTG

Share it Please

Aku pernah dengar hadith tentang7 golongan yg akan dilindungi oleh Allah di Padang Masyar nanti. Aku tak ingat riwayat siapa. Maaf, korang boleh rujuk en google kot @ muntakab ahadith.

7 golongan yg akan dilindungi:
  1. Pemerintah yg adil
  2. Pemuda yg beribadat di zaman mudanya
  3. Lelaki yg hatinya terpaut pd masjid
  4. 2 org yg berkasih sayang kerana Allah
  5. Lelaki yg digoda oleh wanita (berzina) ttp lelaki itu menolaknya
  6. Orang yg bersedekah secara sembunyi
  7. Lelaki yg mengingati Allah sehingga berlinangan air mata kerana ikhlas takut pd Allah
Kalau korang prasan la kan? Kenapa banyak yg disebut pemuda @ lelaki? Rujuk muntakab ahadith ---

Cuba chek balik diri kita, adakah termasuk dlm 7 golongan ini? Sejahat mana kita @ seburuk mana pun kita, tolongla jangan tinggal solat berjemaah di tempat diazankan di awal waktu. Yang ni kita kena jaga r.. sbb ape? Sbb dengan solatlah, akan mngubah diri kita, dr tidak baik kpd baik, dari baik kpd lebih baik. 

Tapi memang susah r nak jumpa, org macam ni. Aku dulu pun tak adanya pergi surau time jahiliah dulu.. haha.. Tapi kalau tak dpt jugak, jagalah solat 5 waktu kita walaupun tidak berjemaah.. 

Tak dapat jugak jaga solat? especially subuh dan maghrib..? Buat je la yg mampu dulu, aku syorkan. Korang cuba solat isyak berjemaah di surau dulu. Lepas tu cuba pulak p waktu maghrib. Dapaat 2 bulan jaga 2 solat ni. Cuba plak dgan zohor dan asar. InsyaAllah.. Bila iman kuat. Dengan Izin Allah kita akan dpat bangun utk solat Subuh berjemaah..

Utk dtg kpd perkara solat ni.. perbanyakkan baca kelebihan2 solat2 fardhu. Supaya dtang keinginan kita utk beramal dgannya..

3 comments:

  1. saya setuju awk....secara tak langsung dgn solat kte bole hindarkan dr buat benda2 buruk.. :)

    BalasPadam
  2. lelaki je ? heheh . tengs info abang !

    BalasPadam

Terima Kasih :D