Semut Mengajar Kita Erti Istiqamah

November 13, 2012


"Berilmu adalah senang tetapi hendak menjadi orang yang berilmu adalah susah. Beramal pun mudah tetapi hendak pelihara amal adalah susah. Hendak beristiqamah itu lagi susah."
(Syeikh Abdus Shamad Al-Falimbani Rahimahullah)


Semut, salah satu makhluk Allah. Setiap penciptaan Allah pasti dan pasti ada faedah dan kebaikannya. Cuma kitalah, yg perlu gunakan akal fikiran kita utk menilai maksud dan pengajaran yg tersurat dalam makhluk2 Allah.

Perhatikanlah semut yang merangkak, beratur penuh tertib menuju ke tempat manis dalam rumah kita. Tidak cukup dengan semburan beracun, malah acap pula kita bersihkan tumpahan manisan di dapur, namun mereka tetap datang tanpa putus asa.


Perhatikanlah semut yang membawa makanan yang lebih besar dari tubuhnya sendiri. Istiqamahnya ia menuju sarang, bukan untuk diri sendiri tetapi hanya untuk merealisasikan sikap memberi. Perhatikan juga semut yang tidak mempunyai akal, tetapi fikiran dan tindakan mereka sentiasa dipacu oleh sebuah ungkapan bernama "istiqamah".

Imam Muslim meriwayatkan dalam Sahihnya, sabda Rasulullah SAW:
Daripada Sufyan bin Abdillah r.a, beliau pernah bertanya kepada Rasulullah SAW:
"Wahai Rasulullah, beritahu ku dalam Islam ini satu perkataan yang aku tidak perlu bertanya kepada sesiapa selain engkau." 
Jawab Nabi SAW: "Katakan, aku beriman dengan Allah, kemudian kamu beristiqamahlah."

Aku sendiri pun, masih belum mampu utk istiqamah dalam setiap amal yg aku lakukan. InsyaAllah, dengan doa, ucapan kita utk melakukannya dan tindakan kita selepas itu. Yakinlah, pasti dan pasti kita akan istiqamah dlm setiap amal ibadat yg kita lakukan.

7 ulasan:

  1. ambilah pengajaran dr sang semut,..=)

    BalasPadam
  2. semut makhluk yang paling rajin selain lebah . tapi kalau semut banyak kat rumah pun tak boleh jugak . membahayakan kesihatan

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Zul

    semut, setiap kali bertemu, misti mereka bersalam

    BalasPadam
  4. assalamualaikum zul....menarik amik pengajaran dr semut...:)

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.