Betulkah kita Sayang Nabi kita?

November 03, 2012


Alhamdulillah, masih sempat buat aku, utk mnyambut Hari Raya Aidil Adha buat tahun ni. Alhamdulillah, aku masih lg diberi kesempatan waktu utk menulis di blog ini. Rasanya masih belum terlambat utk aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha utk korang semua.. Semoga berada dlm keadaan sihat sejahtera hendaknya..

Disini, aku nak memetik sedikit ucapan dari Tuan Guru Nik Aziz:


"Bila masuk ke dalam kubur, kita tidak bawa duit lagi untuk belanja, nasi tidak dibawa untuk dimakan dan air juga tidak dibawa untuk diminum. Gelaran Dato, tok guru atau apa jenis sanjungan tidak akan dibawa. Pada masa itu yang akan dicari ialah Nabi Muhammad SAW. Jumpakah kita dengan Nabi kalau di dunia kita melawan baginda?"
(YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat)

Kita selalu cakap, yg kita cinta akan Nabi, kita cakap kita sayang akan Rasulullah. Kita siap post dlm status FB lg, yg kita saaaayang sangat2 kat Baginda Nabi Muhammad SAW. Tapi, cukupkah sayang kita hanya dengan kata2? Cukupkah cinta kita kepada kekasih Allah hanya dengan tulisan kita? Cuba kita pikir balik.. LOGIK ke tak? Kalau kita sayang kat kekasih kita, pasti kita akan buat apa yg kekasih kita suruh. Kalau Idola kita berpakaian itu style mereka, tanpa segan pilu kita jugak akan terikut dgan gaya Idola kita. 

Disini, kita kata kita sayang akan Nabi kita. Tapi kita ikut tak apa yg Nabi kita buat..? Kita buat tak apa yg Nabi kita buat? Kita tahu tak apa yg Nabi kita buat? Kita tahu tak apa yg Nabi kita pakai, minum, makan, dan cara kehidupan seharian Nabi kita..?

Cuba kita chek balik amalan kita seharian. Kita baca tak doa makan sebelum kita makan? Kita baca tak doa tidur sebelum kita tidur? Benda simple je, ada kita buat tak? 

Kita chek dlm keluarga kita, berapa org yg dpat amal sunnah simple macam ni? 

Mcam mana kita boleh kata kita sayangkan Nabi kita. Sedangkan benda simple mcam ni pun kita tak mampu buat. Jadi, bolehkan kita jumpa dgan Nabi di akhirat kelak..? 

4 ulasan:

  1. kdg2 manusia sering lupa...kata sayang nabi, tp sunah nabi ditinggalkan...

    BalasPadam
  2. alhamdulliah, perkara yg simple pun mmg diamalkan...yg lain2 tu insyaAllah akan dilaksanakan :)

    BalasPadam
  3. malu rasanya dgn diri,lafaz kata sayang tapi tindakkan kadang tak serasi apa diucapkan...selagi hayat masih ada,peluang masih terbuka..inginkan syafaat dr Nabi diakhirat kelak,amalkan sunnahnya

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.