+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Ahad, 14 Oktober 2012

Anggaplah Diri Kita Lebih Rendah Dari Orang Lain

5:56:00 PTG

Share it Please


Lihat BURUK diri kita, Buka BAIK diri orang lain. Tutup BURUK orang lain, Sembunyikan BAIK diri kita..


‘Abdullah Al Muzani mengatakan:

“Jika iblis memberikan was-was kepadamu bahwa engkau lebih mulia dari muslim lainnya, maka perhatikanlah. Jika ada orang lain yang lebih tua darimu, maka seharusnya engkau katakan, “Orang tersebut telah lebih dahulu beriman dan beramal sholih dariku, maka ia lebih baik dariku.” Jika ada orang lainnya yang lebih muda darimu, maka seharusnya engkau katakan, “Aku telah lebih dulu bermaksiat dan berlumuran dosa serta lebih layak mendapatkan seksa berbanding dirinya, maka ia sebenarnya lebih baik dariku.” Demikianlah sikap yang seharusnya engkau perhatikan ketika engkau melihat yang lebih tua atau yang lebih muda darimu.”


sumber hadis: APANAMA

9 comments:

  1. sy rendah je..eh..hehe...joking.. =)

    BalasPadam
  2. xsuka orang terlalu merendah diri. cuba yakin sikit

    BalasPadam
  3. kita perlu rasa mcm tu...sbb kita tak rasa bongkak dan rasa puas hati...dan mungkin rasa kita ni lebih bagus dari org lain,betul tak zul?
    ke salah tafsir kan..?

    BalasPadam
  4. merendah diri takpe..tapi jangan sampai merendahkan diri..tak elok..

    BalasPadam
  5. begitulah sepatutnya kita ni sbg manusia.. tp skrg ni terlalu ramai yg suka perkatakan tentang kebaikan diri sendiri dan keburukan org lain... erm...

    BalasPadam
  6. jgn kita pandang diri kita rendah..biarlah org yg kata,tak nak pengiktirafan manusia,nak pengiktirafan Allah SWT.

    BalasPadam

Terima Kasih :D