+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Sabtu, 29 September 2012

Amal Yang Hampir Dilupai Oleh Umat Islam.

10:18:00 PG

Share it Please

Berdasarkan entry yg sebelum ini. Soalan aku adalah : Amal apa yg hampir dilupai oleh umat islam? Baiklah, jawapannya ialah amalan dakwah ( mengajak orang kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran.)

Cara dakwah ni ada banyak, dan ramai orang cakap mereka berdakwah menggunakan FB, Blog @ Penulisan itu sudah cukup untuk mengambarkan kita sebagai golongan pendakwah. Tahukah kita cara dakwah yg sebenar yg ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW.?

Cara Nabi berdakwah ialah dengan pergi jumpa orang ramai dari rumah ke rumah. Itulah cara yg sebenarnya yg hampir dilupai oleh kita semua. Setiap pagi, selepas bangun tidur, Nabi akan pikir, hari ini nak jumpa sape? hari ni nak pergi kampung mane? hari ni nak jumpa Abu Lahab ke Abu Jahal? Setiap hari Nabi akan fikir tentang umatnya. Bilamana Nabi sampai satu rumah, untuk menyeru orang lain mengucap 2 kalimah syahadat. Apa yang Nabi dapat? Air kencing, tahi, diludah, dipukul, dilontar dgan batu, dan macam2 lagi.

Sampaikan Nabi pernah bersabda: Dalam buat usaha Dakwah ini, aku telah ditakutkan oleh perkara yang ditakutkan oleh Nabi2 terdahulu.

Seperti  mana yg kita tahu, Sahabat2 Nabi sebelum masuk Islam. Mereka semua memang brutal r, minum arak, berzina, berjudi atas perempuan mengandung, tanam anak perempuan hidup2 dan macam2 lagi. Tetapi setelah mereka semua masuk Islam dan buat kerja dakwah. Mereka semua menjadi sebaik2 umat dan sebaik2 kurun. Ulamak cakap, sahabat2 ni, diibaratkan seperti bintang2 dilangit, jikalau kita ikut salah satu daripadanya nescaya tidak akan sesat. 

Jadi hari ni Ulamak pikir, amal mane? Ibadat mane? yang dapat menghidupkan iman kita seperti sahabat2 terdahulu. Apakah hasil bilamana sahabat2 ni buat kerja dakwah? cuba korang jawab?

bersambung...

7 comments:

  1. Tempat kakak ada lagi sebab surau kakak selalu jadi tumpuan para tabligh utk memberi tazkirah. Selepas asar biasa mereka akan dtg dari satu rumah ke satu rumah ajak ke surau kemudian di surau selepas maghrib, isyak dan subuh ada tazkirah yg boleh kita kata dakwah juga...

    BalasPadam
  2. tempat paling ssh nk sbrkn dakwah, kat u. msing2 dgn hal msing2. yg brdkwh blh bilang bape ketul je,,

    BalasPadam
  3. org paling susah nak terima dakwah...org Islam sendiri....

    BalasPadam
  4. assalamualaikum zul...lama menghilang moga kembali dalam keadaan yg ceria yer..:)

    BalasPadam
  5. btul la....dah jarang jarang dengar dah...

    BalasPadam
  6. harapnya usaha dakwah nie dapat diteruskan dlm zaman canggih lagi mdoen begini..kita boleh saja berdakwah meallui tulisan dialam maya, ia bermanfaat buat pembaca alah buat diri penulis itu juga...

    BalasPadam

Terima Kasih :D