+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Khamis, 14 Jun 2012

Peliharalah Aib Orang Lain..

7:36:00 PTG

Share it Please

Setiap orang ada aib masing-masing. Ada rahsia yg disembunyikan dari orang tua kita sendiri, dari sahabat kita sendiri mahupun dari kawan2 kita. Namun, benda yg tersembunyi ini, kadang2 kita pun akan terlepas pandang jugak, sampailah diketahui oleh kawan kita atau orang lain. 

Jika kita memegang aib insan.. seluruh MARUAH dirinya berada di tangan kita, kita punyai PILIHAN.. sembunyikan atau sebarkan..

SEBARKAN :
~kita akan rasa puas.. 
"Arghh.. baru padam muka dia, jahat sangat!!"

SEMBUNYIKAN :
~kita ibarat memendam jiwa rasa..
"Erm.. Nak cerita ke tak nak? Kalau aku cerita pasal dia, jatuh maruah kawan aku plak"

Mana pilihan kita? Itu pilihan korang.. tapi ingat, aib kita jua di tangan insan lain.. dan ingatlah JANJI Allah..jika kita sembunyikan aib saudara kita, maka nanti Allah sendiri akan MENUTUP aib kita..insyAllah.. 

So, moral of the story janganlah sesekali buka aib insan lain. Aku berharap sangat agar aib aku, tidak dibuka di Padang Masyar kelak.. Malunya.. kalau semua orang tahu, jahat dan dosa aku. Kat manalah aku nak letak muka aku nanti?

21 comments:

  1. baru usha cerita pasal aib kat utube tadi...huhu

    BalasPadam
  2. owh cm tu ek... seyes tak athu ..terima kaseh ye bg tahu

    BalasPadam
  3. aib adah ramuan utama untuk akhbar dan berita TV malaya...

    abih camno?

    BalasPadam
  4. jangan dok citer pasal aib orang kat orang lain.kita pon ada aib sendiri kan.hmmm...patutnya yang tak elok tu kita jangan la nak heboh kat orang lain.tak pasal2 dapat saham free

    BalasPadam
  5. Bersangka baik untuk setiap insan.. Mungkin orang akan bersangka baik dengan kita.. :D

    BalasPadam
  6. hmm...memg bahaya..sbbtulah kena sntiasa b'ati2x bile berkata..tkut t'buka aib org jea..

    BalasPadam
  7. ye pelihara lah. takbir !! ERKK? tereksited pulok. hahaha:)) :p **==

    BalasPadam
  8. betul tu. itu janji Allah.

    From,

    Nasz

    MOHD NASER.COM

    BalasPadam
  9. Islam menyuruh kita menyimpan aib kita sendiri, apatah lagi aib org lain kan?

    BalasPadam
  10. jagalah aib sesiapa pun dgn baik.. walau jahat mcm mana pun org tu jgnlah kita sebarkan aib dia.. akak sokong entri ni zul..

    BalasPadam
  11. bila kita aibkan orang lain...orang lain akan aibkan kita

    BalasPadam
  12. sebelum aibkan org, cuba pikir kalau kita yang diaibkan begitu...cmne perasaan kita...so jge lah aib masing2 ye...huhu

    BalasPadam
  13. hari hari aib orang dibuka di mana mana..yang cerita pun seronok yang dengar pun seronok..secara terbuka pulak tu..

    BalasPadam
  14. Ruginya mereka yg hidup berbangga dgn membuka aib org. Belum lagi menabur fitnah yg boleh buat org aib lagi. Sia-sialah jadinya...

    BalasPadam
  15. assalamualaikum zul...betul tu biar la mereka dengan cara mereka jgn la kita membuka aib mereka...:)

    BalasPadam
  16. jaga hati , mulut dan perbuatan agar tidak mendedahkan aib org lain agar aib kita pun terjaga ..

    BalasPadam
  17. ya betul.. aib itu adalah maruah seseorang.. perlunya kita saling memahami sesama kita..

    BalasPadam
  18. yup..jaga aib orang lain..
    tapi sekarang..org tu sndiri suka buka aib sendiri.huuuu~

    BalasPadam
  19. insyaAllah kita tutup aib orang Allah tutup aib kita... n mudah-mudahan hendaknya jagalah maruah orang walau dia seorang musuh...:)

    BalasPadam
  20. sama2 la jaga aib orang agar aib sendiri tak terbuka nnt.

    BalasPadam
  21. insaf...atok pun banyak buat silap...mesti malu klu aib di buka di padang masyar ntni

    BalasPadam

Terima Kasih :D