Mencari Keberkatan Dalam Minggu Study Week.

Jun 08, 2012

Sekarang ini merupakan minggu study week dan aku lihat ramai kawan2 aku mula hidup dgan cara masing2. Ada yang blajar sendirian,  ada jugak yg belajar berkumpulan dan ada jugak yang masih sibuk duk main game DOTA dan berfesbuk.. Pernahkah kita terfikir..? Selama 2 tahun kita belajar di UniMAP ni, adakah ilmu yg kita dapat itu berkat atau tidak?

1) dalam kite sebok dok study week...., brape ramai yg ingat untuk minta guru2/lectrer2 untk halalkn ilmu yg mreke curahkn kpd kite?

2) dalam kite dok sebok pulun subjek2....,berapa ramai antra kite yang minta guru2/ibu bapa doakan kejayaan n dpermudhkn mengingati ilmu2 yg diplajari??

3) dalam kite dok brgelumang dengan buku2....,berapa ramai antra kita yang dah minta maaf dngn ibu bpa/guru2/lectrer2 klw2 pernah terlepas cakap hingga terguriskn prasaan mreka tnpa sedar???

Pernahkah korang terfikirkan semua ini..? Semakin meningkat dewasa, semakin kita lupa kpd mereka.. Betulkah apa yg aku fikirkan ini? Kita cuma anggap pendidik itu, sebagai cikgu di Sekolah sahaja dan tidak sebagai lecturer di Universiti.. Bukankah ianya sama sahaje? Insan yg bergelar pendidik itu adalah insan yg mengajarkan ilmu kpd kita..

Renungn bersama....keberkatan ilmu itu pentng... jom kawan2 kite same2 recheck list.... sebab aku masih berharap untuk mendapat keberkatan atas segala ilmu yg aku perolehi di sini..!!

18 ulasan:

  1. btul2
    berkat ilmu dari lec sgt pntingg woo
    btw,gudd lck jugak :D

    BalasPadam
  2. pengkongsian y baik...

    kakak ingat lagi, time nak exam.. kak akan sms lecture. minta ampun dan maaf..
    alhamdullilah. selalunya hasil result 3.50 keatas...

    BalasPadam
  3. selalu lepas jee abis sem sblom nk exam jumpa lectrr mintak HALAL...

    BalasPadam
  4. betul. tapi kena enjoy dulu buang tension2 baru boleh study untuk exam.hehe

    BalasPadam
  5. good luck zul... Alhamdulillah... memang budaya di UPSI bagi batch atau kelas saya meminta lecturer halalkan ilmu setiap kali last kelas atau minggu 14... dan syukur kebanykan lec sem nih sangat2 mebantu dan berharap kejayaan anak didiknya... mak n abah juga telah di call dan mohon restu awal lagi... nenek pun sama... hheeh.. ayat mereka sama... buat yang terbaik k..:) untuk kawan2 juga perlukan kemaafan jika ada yang terguris perasaan... :) good luck untuk sem nih k zul... jom sama2 kita mengorak langkah kejayaan...:)

    BalasPadam
  6. lepas abis sem, mmg jumpe lecturer mintk halalkan...hope semuanyer berjalan lancar...goodluck :)

    BalasPadam
  7. All the best bro.. Study smart...

    BalasPadam
  8. Goodluck !! Dah last minute macam ni sebenarnya lagi senang nak belajar tau :)

    BalasPadam
  9. masa skolah dlu, setiap kali nak exam mesti pergi jumpa cikgu minta maaf dan halalkan ilmu, kenapa kat universiti tak ada budaya mcmtu? byk faktor yg boleh dibincangkan..

    BalasPadam
  10. masa sis sekolah dan belajar di U dulu mmg setiap kali nak exam confirm akan dtg jumpa semua cikgu2.. lect minta mereka doakan sis berjaya.. dlm pada tu meminta maaflah juga.. yg pasti mmg menjadi kewajipan setiap kali ada test atau exam besar mesti akan tepon mak, abah and family semualah..

    BalasPadam
  11. zul.. ko blajar baek2 tau! haha.. :P

    p/s: t'ngat plak zaman skola dulu, aku selalu lukakan hati cekgu.. T_T nsb sempat mintak ampun..

    BalasPadam
  12. bende yg mcm remeh tp penting sering kali kite ter-lupa-kan.

    happy study. =)

    BalasPadam
  13. rindu zaman sekolah masa ramai2 minta keberktan ilmu dgn cikgu2..beza dgn bila dah masuk U..suasana dia lain..huuu~

    BalasPadam
  14. salam..btoll tue..gud luck tuk final xm :)

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.