Tips Memilih Ahli Team Futsal

Mei 02, 2012

Hari ni, aku nak bagi korang sedikit tips untuk memilih ahli team futsal. Dengan adanya ahli yg tip-top dan teknik main yg betul maka, tak hairanlah kalau team korang nanti akan menjadi bualan mulut orang lain.. Bangga wooo.. bila nama team korang dipuji, dipuja dan dijadikan Idol oleh player lain.. kompem kembang semangkuk la, lubang hidung korang..

Ok.. setiap team futsal, mesti ada sekurang2nya 5 player dan 7 tu dah kira maksimum dah tu..  Sebab setiap game, yg akan main hanya 5 org sahaja.. Jadi disini, aku akan jelaskan utk cari 5 orang ni r..
  1. Keeper : Kalau boleh, korang carilah player yg rajin dan brani. Tinggi @ pendek tak kisah, asalkan berani jaga gawang gol, dan berani tahan bola.. Cari yg tubuh badannya fleksibel mudah rebahkan badan dan cepat bertindak.. maklumla.. bola shoot laju bro.. pandai2 la korang tangkap..!!!
  2. Defender : Pertahanan bukan sahaja bertindak sebagai "pertahanan" tetapi sering kali juga "perancang" dalam permainan futsal. Korang carilah player yang ada suara (lagi garau lagi bagus) utk bagi arahan kat team korang. Cari yang rajin la, pasal saiz tubuh  tak kisah pun, asalkan berani naik ke atas dan cepat2 turun ke bawah.. Ini adalah posisi aku!!!
  3. Winger : Lebih kepada speed la.. cari player yang boleh main tepi kiri @ kanan. Boleh bawa bola dan kawal bola dengan baik. Kalau boleh cari winger macam Team Gallaticcos. Saiz tubuh, biasanya kurus @ sederhana sahaja.
  4. Pivot (Centre Forward) :  Kaki shoot, biasanya utk pivot r. kaki gelecek, dan kaki oley!! haha. Korang cari player yang tenang dalam game, shoot yang power dan tak banyak songeh.
  5. Universal Position : Pemain paling kuat stamina. Rajin tahap dewa r org kata, dan tahu semua posisi nak main kat mana. Dia sebagai backup utk player2 lain di posisi masing2. Rajin itu yg utama dan boleh dengar arahan kapten.
Untuk player Sub, sama je utk posisi masing2. Walaumacam mana pun, dalam satu-satu team tu, kuat macam mana pun team tu, tapi kalau tak ada team work dan keserasian, jangan harap boleh pergi jauh.. 2 @ 3 bulan lpas tu, berterabur, berpecah.. see !!! 

Dalam games futsal, sebenarnya posisi tak penting pun, jadi pandai2lah korang main.!! 

10 ulasan:

  1. selalu tengok orang main futsal jer..main tak,hehe

    BalasPadam
  2. Pernah jadi defender jer dulu2 time men futsal...

    BalasPadam
  3. serius. serius. aku kaki bangku. hahaha

    BalasPadam
  4. salam;
    aku bukan takat main futsal ni malah pernah anjur pertandingan peringkat Adun dan Parlimen..he!hehehee!.

    BalasPadam
  5. aku main hentam ja. dpt bola,kita sepak...^^

    main kita2 ja, xde nk masuk b'tanding ke apa...

    BalasPadam
  6. assalamualaikum zul....mama suka tengok jer api x pernah main futsal ni ,anak2 kalau ada masa join juga masa belajar dulu skg dah abis belajar dah x sempat nak main lg...:)

    BalasPadam
  7. xde keserasian xjd jgk kan...dah paham sangat dha...huh

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.