+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Sabtu, 19 Mei 2012

Aku Ini Banyak Dosa, Sebab tu Dapat Balasan Macam ni!!

11:49:00 PTG

Share it Please

Sape sini yang boleh lawan nafsu? Sape sini yang boleh tundukkan nafsu? Cuba habaq mai sikit, nak pi berguru dengan depa ni!! Sape sini yang kuat Iman dan Amal tapi masih kalah dengan nafsu? Jangan malu2 nak mengaku!! Orang tak tahu pun!!  Manusia ni bukan malaikat, kita semua ada nafsu bro. Nafsu ini jugak boleh membuat kita berbuat jahat dan berbuat baik. Kalau kita pandai gunakannya, baik jadinya, kalau tidak pandai mengawalnya, buruk lah jadinya.

Sekiranya kita kalah dengan nafsu, lalu kita melakukan maksiat, jangan pula kita biarkan diri kita hanyut dengan dosa, bahkan kita mesti cepat2 kembali pada Allah, walaupun dalam keadaan lemah, tanamkan dalam hati ingin menjadi orang soleh, jangan habiskan masa dengan mengeluh, " aku ini banyak dosa" sedangkan tidak ada usaha untuk memperbaiki diri. Setiap maksiat yang kita lakukan cepat2 kita sertakan dengan ketaatan seperti istighfar, sembahyang sunat taubat, baca Quran dan seumpamanya. Ketahuilah Allah sentiasa menunggu hambaNya bertaubat kepadanNya. Dosa itu adalah satu jalan kita kembali kepada Allah, bukan untuk kita lupakan Allah. Allah Maha Pengasih dan Maha Pengampun dosa2 hambaNya walaupun sebanyak buih di lautan. 

Bukan pulak, bila dah sakit, dah tak boleh nak berjalan mcam aku ni, baru nak ingat Tuhan. K-mone lah, kita hidup cuma sekali je, Semua sudah tuhan tentukan sebelum kita dijadikan lagi.. Pergilah mandi wajib dulu, ambik air sembahyang, buka sejadah, solat dan panjatkan doa kpd Allah..

Cuba buat dulu, jangan pikir benda ni susah!! Lpas buat dosa. Bertaubatlah.. walaupun dosa kecil sekalipun.. Allah suka apa, kat org yang selalu bertaubat?

Tazkirah kpd diri sendiri yg sentiasa kalah dengan nafsu untuk perkongsian bersama..astagfirullahal'azim...

11 comments:

  1. nafsu,ibarat kuda liar yang perlu dikawal...

    BalasPadam
  2. ibarat kuda yer...mm nk kene cemeti nih... :)

    BalasPadam
  3. Terima kasih dengan peringatan Zul.. Astaghfirullahal'azim.. (Istighfar sekejap ^^)

    BalasPadam
  4. salam;
    Eh!..kenapa dengan awak,awak sakit ke,kata tak boleh berjalan?

    BalasPadam
  5. salam, kita semua memang banyak dosa..nice advise mandi wajib,wudhuk,buka sejadah, solat n doa :)

    BalasPadam
  6. salam..

    benda yang paling susah utk di kawal ialah nafsu ...


    di jemput joint contest syira :

    http://www.sissyira.com/2012/05/contest-2-kata-kata-indah-sticky-post.html

    BalasPadam
  7. assalamualaikum zul...sama2lah kita menginsafi diri semoga segalanya akan berjalan dgn sempurna...:)

    BalasPadam
  8. sdgkan nabi slalu mintak keampunan Allah, kita ape tah lg

    BalasPadam

Terima Kasih :D