+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Selasa, 17 April 2012

Akhirnya !!! Terbongkar sudah ..

2:07:00 PTG

Share it Please

Sebagai mukaddimah, sebelum aku pergi lebih jauh, aku nak jelaskan kat korang dulu, apa itu maksud pencuri..  Pencuri ialah mengambil harta orang lain dengan cara bersembunyi dan diambil daripada tempat pertaruhan (tempat yang layak untuk menyimpan harta itu). Mencuri itu adalah salah satu daripada dosa-dosa besar dan mewajibkan potong tangan ke atas si pencuri itu.
Sebagaimana dengan firman Allah yang bermaksud:

”Pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah kamu potong tangannya sebagai balasan pekerjaan, dari siksaan daripada Allah, Allah maha perkasa lagi maha bijaksana”

(Surah Al- Maidah ayat 38)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

”Tidak dipotong tangan seseorang pencuri itu kecuali seperempat dinar atau lebih daripada nilai wang mas”

(Riwayat Bukhari Muslim)

Ada paham?  

Akhirnya....  Setelah sebulan lebih aku dlm kebingungan tentang duit PTPTpu aku. Aku dpat jugak selesaikannya hari ni.. Sebelum ni aku ada tulis pasal duit aku berkurangan dlm akaun bank kan? Rujuk SINI.

Aku tak mahu nak besar2 kan kes ni.. cukuplah antara kita je tahu.. Sahabat sendiri yg tikam dari belakang, rasa nak menangis pun ada tadi, bila dia sendiri yg mengaku dia curi duit aku.. Ermmm.. aku tak mampu nak kata apa-apa, tunggu dia balik dari bcuti la dulu, baru aku cakap 4 mata dgan dia..

Kalau nak sangat duit aku pun, mintak r.. aku boleh bagi bro. Sebelum ni, ko dah ada pinjam dgan aku RM200.. ada aku mintak balik dgan ko? Aku nak bcakap pasal duit pun aku malu, ko tahu tak? Sebab aku tahu bro.. duit bukan boleh bawak sampai ke mati pun..
 
Siyesly.. aku memang frust gile r, amat-amat terkilan dgan ko. Bila ko buat macam ni kat aku.. Aku bukan anak org kaya bro.. aku tak ada ayah nak bagi duit tiap2 bulan.. smua blanja aku di sini, bgantung kat duit  PTPTpu aku je.. Ko tanpa segan silu, main redah je ambik duit aku.. Kalau ambik separuh, ok gak r.. ni tak.. ko sapu semua.. aku nak makan apa bro..?

Cuti midsem lpas, aku tak balik bro, sebab apa? sebab aku tak ada duit nak beli tiket bas.. Aku bjimat makan, sebab apa? sebab aku tak ada duit nak makan nasi goreng di kdai Che Mat . Aku tak mintak hutang aku kat ko, sebab ape? sebab aku tahu ko pun tak ada duit...

Tapi .. bila aku perhati, ada pelik dgan cara hidup ko bro.. mewah berbelanja.. sewa kereta sminggu skali, makan di tempat mahal.. sewa itu, sewa ini.. balik cuti kat Sabah nun jauh sana .. jalan2 KL.. banyak gak duit ko? Semua itu, aku tak syak apa2 pun.. 

Bila aku tahu, duit aku dlm bank ada org lain yg kluarkan.. Pertama skali dlam kpala otak aku ni, aku pikir aku yg kluarkan duit tu.. tak.. tak... aku tak suspek sesape pun..!! aku takut, aku dlm tak sedar kuarkan duit sendiri..!! tapi, bila aku pikir, aku masih waras lagi bro.. belum sampai tahap gile..

Ramai yg suspek ko yg buat bro.. tapi aku tak pcaya bro.. sebelum aku tengok bukti dgan mata kepala aku sendiri.. Tapi, ko sendiri mangaku bro.. ko yg buat..!!!

Kalau ko baca entry ni bro.. pikir r, bagi balik duit aku, baru aku tarik balik report polis!!! Ini kali kedua aku dikianat sebegini rupa.. Aishhh.. aku pcayakan ko sbgai sahabat.. tapi ini balasannya ko buat kat aku..!!! (T_T)

23 comments:

  1. biar undang2 dunia je bg pengajaran kat dia.. nk tunggu undang2 akhirat kita tatau bila kan.. sabarlah. jaga diri baik2. Tuhan bersama dgn org2 teraniaya neh..

    BalasPadam
  2. yeay dah jumpa! kasi potong tangan dia =P

    BalasPadam
  3. ya allah..sampai macam tu sekali.. dah la kita pun berhutang..dia curik pulak..nak cakap sabar banyak2 pun bukan boleh dapat balik duit tu..melainkan kalau dia nak ganti balik..

    akak cadangkan cubalah cari kerja part time yang mudah2..untuk dapat duit poket sikit..tapi jgn sampai ganggu pelajaran..

    BalasPadam
  4. assalamualaikum zul....sungguh x berhati perut ada kawan yg begitukan sungguh memalukn mengambil wang org lain tanpa diminta....sabar je la zul ada hikmah n balasannya nanti...

    p/s n3 mama pun berkisar tentang duit ....:)

    BalasPadam
  5. alhamdulillah dah jumpa si pengkhianat sahabat nih..Dia bersuka ria awak lak terpaksa berkorban segala...Harap lah dia dapat bayar balik kesemua duit yg dia dah kebas tuh...orang cam ni kena kasi pengajaran skit nih...nak idup lama ag bukan apa takut idup masih ulang kesalahan lama...kesian pada yg teraniaya...sama2lah jugak doa moga dia berubah...AMINN

    BalasPadam
  6. Inallillahiwainailahirojiun..... syukur dia mengaku semua itu khilaf dia. apa2 pun zul, lakukan sesuatu mengikut undang-undang.. dan jngan membenci dia, tapi bencilah tindakannya.. semga Allah memberi hidayah dan memurahkan rezeki pd awk..kesian amani bc cerita ni

    BalasPadam
  7. sedih lak bc entry adk ni..moga Allah balas dgn setimpal segala perbuatan dia kt adik..

    BalasPadam
  8. siyes nk menitik airmate nie.....bce entry nie....


    hope dye akn ganti balik semua duit awk

    BalasPadam
  9. harap dia dapat pulangkan balik duit awak.amin...hmm..ina pun kalau takde duit cakap terus terang dengan member.malu jugak la tapi bila fikir baik buruknya,lebih baik pinjam daripada ambil tanpa izin @ mencuri kan?good luck.harap awak dapat duit awak balik.

    BalasPadam
  10. xbaek tul amik duit org.mmm.sy pernah kene mcm tu mase dok asrama dulu2...dulu punya citer tp sy tetap faham sbb duit tu je lah 'nyawa' yang kite ade selain dari ehsan org lain jd sy faham bro nyer prasaan.so tawakal je la yer..redza pun mau ade..yg lain tu...mmm tgu je la... :)

    BalasPadam
  11. ya Allah ada jugakk kawann cam nih ? awakk sabar bbanyakk ok :) Allah nak ujii awakk

    BalasPadam
  12. x layak sungguh dipanggil sahabat..

    BalasPadam
  13. melampau lah kwn kalo cmpay duit kat ATM pon boleh nak kebas...
    kau jgn kwn lg dgn die.
    hati ye pasni.

    BalasPadam
  14. weyyyy, kureng asam betol. itu bukan kawan namanya. apa pong, kau memang tabah. sabar wey. aku cuma boleh bagi dorongan je. insyallah ada hikmah semua nie.

    BalasPadam
  15. kawan pun tikam belakang ke...adehh...susah la mcm ni..susah da org nak percaya da lepas ni..kenapa la sampai sanggup buat mcm tu..

    BalasPadam
  16. sabar beb. aku faham sangat bile ko ckp yg ko bergantung speenuhnye pada PT tuh. btw, cmne die leh curik weh? ko bg num pin ke?

    BalasPadam
  17. duit ptptn tu smua dia amik ke?

    mmg melampau la tu...letak wallet merata la ni ea..msti sbb rs pcaya kat kwn tu kan..

    sbr la yea..dah wat report polis ok la tu..mnta dia byr blk duit tu..

    tu bkn shbt namanya tu..

    BalasPadam
  18. beratnye ujian zul.sbr ye. kwn tu mmg x guna la. mtk smpi dia ganti balik. kalo x repot je. kwn ape mcm tu. pencurik! mkn duit haram sampai bila pn x kan tenang

    BalasPadam
  19. kadang-kadang mmg sakit rase nye kalau kawan sendiri buat taik dengan kita..apa2 pun belajar dari kesilapan yg lalu..

    semoga ko dapat balik duit ko :)

    BalasPadam
  20. kaloi prnah gak kena cmni
    tak kisah laa ngan kawan ke ngan tmn tp mesra ke
    lau bab duit ni mmg isu sensitip kan

    BalasPadam
  21. kawan makan kawan.
    sampai hati kawan buat macam tu.

    surub la kawan tidur lokap.
    biar insaf sikit.

    BalasPadam
  22. teruknya! serahkan pada pihak berkuasa. biar undang2 yang tentukan

    BalasPadam

Terima Kasih :D