+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Sabtu, 24 Mac 2012

SOlat Sunat Istikharah !!! What That?

10:03:00 PG

Share it Please

Pernah kan korang semua berada dalam kesulitan? untuk memilih  antara dua pilihan..? dan pernahkah korang lakukan Solat Sunat Istikharah? 

Jusoh : " Apa itu solat istikharah?"

LOL.. tak tahu ke?
Solat ni, orang panggil solat memohon petunjuk dalam melakukakn sesuatu perkara.. Kebiasaannya Solat ini dilakukan apabila kita menghendaki sesuatu pemilihan antara dua perkara atau lebih, yang mana memohon kepada Allah supaya menunjukkan kepada kita pilihan yang terbaik.

Jenah : " semalam aku dah buat solat istikharah.. tapi sampai skrang pun aku tak dpat lihat hasilnya.."
Istikharah bukan buat sekali teruh dapat petunjuk, ia kene dilakukan berkali kali.. kalau hati kita betul2 ikhlas memohon kerana Allah, kompem Allah bagi r, jangan risau..!!! nasihat aku, lakukan 3 kali sehari, selepas makan

Ok.. Contoh petunjuk yg mungkin Allah akan bagi ialah:
Petunjuk istikharah yang baik - bile kite ingat pada bakal jodoh kite tu hati kite terasa lapang, senang dan gembira...
Petunjuk istikharah yg tidak baik - bile kite ingat pada bakal jodoh kite tu hati kite menjadi serabut, tak sedap hati dan hati menjadi tidak tenteram...

Kalau kita ada masalah.. ingatlah kpd Allah.. kembalilah kpd Sang Pencipta, panjatkan doa dengan penuh keihklasan.. InsyaAllah, Allah pasti menolong hambanya yg dlm kesusahan.. 

19 comments:

  1. Seumur hidup kakak solat istikharah paling banyak kali kakak lakukan sebelum memilih abang jadi pasangan hidup sebab takut tersalah pilih...

    Kali kedua banyak bila memilih nak ke IPTA mana satu dan ketiga memilih kerja...

    BalasPadam
  2. Setuju2.. Thanks for sharing the info bro..

    BalasPadam
  3. bila kita ikhlas...insyaallah akan dapat petunjuk yg baik..

    BalasPadam
  4. Betul tu.. Klau kita serabut sgt nak memilih lwbih baik kita mintak pentunjuk allah..

    BalasPadam
  5. solat istikharah tu perlu dijadikan amalan, untuk ditunjukkan jalan yg benar dalam setiap langkah.. sentiasa dlm hidup perlu membuat pilihan..

    BalasPadam
  6. jgn buat solat istikharah bile perlu sje..kalau boleh amalkan =)

    BalasPadam
  7. ak dulu buat solat istikarah untuk diberi pilihan dan petunjuk dengan situasi berlaku masa tu...memang berharap sangat ketemu jawapan sebab masa tu memang buntu dan serabut giler hati kata tidak dan menafikan dengan apa yg ak dengar...lepas buat alhamdulillah dapat jwapan dan memang terang dan nyata terbukti mana kebenarannya...tulah pertama kali ak buat solat istikarah

    BalasPadam
  8. kita sebagai umat Islam memang digalakkan untuk melakukan solat sunat istikharah terutama apabila nak buat pilihan...penting tu..bukan je soal jodoh..tapi dlm mcm2 aspek kehidupan..:)

    BalasPadam
  9. insyAllah solat yg khusyuk akan diberi petunjuk olehNya..kadang2 kita perlu buat lbh dr sekali baru dpt petunjuknya..

    BalasPadam
  10. assalamualaikum zul..yer mudah2an diberikan petunjuk yg sebenarnya setelah melakukannya solat ini...:)

    BalasPadam
  11. sgt yakin dengan petunjuk yg Allah beri walaupun kdg2 bukan seperti yg kita harapkan :)

    BalasPadam
  12. mintak la dengan Allah dgn ikhlas.. insyaAllah pasti Allah bantu kita.. kan? :) dah lama tak dtg jenguk kamu.. :)

    BalasPadam
  13. pernah buat time nk wt pilihan antra ambik stam or matric..

    last2, pegi matric..^^

    BalasPadam
  14. Allah tau yg terbaik utk kita

    BalasPadam
  15. pernah buat solat tu masa nak cari jodoh dulu..he3...al-hamdulillah...petunjuknya menarik sangat...hanya DIA yg Maha Mengetahui..

    BalasPadam
  16. pernah buat..Allah Maha Pemurah..

    BalasPadam
  17. hurm... Allah lebih mngetahui...

    BalasPadam

Terima Kasih :D