+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Sabtu, 3 Mac 2012

Attention Please : Tegurlah Aku, dan Bagilah Salam Perkenalan..

2:37:00 PTG

Share it Please





Perhatian..Attention Please...  sesiapa yg ada ternampak, terjumpa @ terskodeng Motor ini, ADX 2921 .. Silalah tegur ridernya.. haha..  Sapalah.. dan bagilah Salam...


For u'oll information..  Salam itu, sunnah terdahulu sejak zaman Nabi Adam a.s. sehingga ke hari kiamat, dan salam merupakan ucapan para penghuni syurga... Dan ucapan mereka di dalamnya adalah salam... Salam merupakan sunnah para Nabi, tabiat orang-orang yang bertakwa dan semboyan orang-orang yang suci.... 

Namun, apa yg aku lihat skrang ni, kita sesama Muslim sudah tak kenal dah.. jumpa pun, buat bodoh je.. Bukan nak tegur2 ke tak? ! Standard r.. di tempat aku, macam ni r, jumpa di tepi jalan pun, bukan nak bagi salam..  Satu lagi.. diaorg ni, akan rasa pelik je, bila org yg dia tak kenal bagi salam.. LoL!!! nak pelik apanya,? kalau kita tahu apa maksud salam sebenar..  

Di dalam hadits Muttafaq ‘alaihi, ada seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam, “Islam bagaimanakah yang baik?” 

Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam menjawab, 
“Memberi makan dan mengucapkan salam kepada orang yang engkau kenali mahupun yang tidak engkau kenali.” (Muttafaq ‘alaihi).
Bagi salam je pun, tak payah nak malu-malu la.. aku dulu pun, pernah rasa jugak, rasa malu, pelik, dan janggal bila org yg aku tak kenal bagi salam kat aku.. Tapi bila dah lama2 @ biasa, ok je.. aku boleh trima dan amalkan.. InsyaAllah, masih banyk yg aku kena perbaiki.. haha..

P/S: Moral of the Story : Tegurlah aku...

21 comments:

  1. CAAKK...
    ASALAMUALAIKUM..

    Budak ni dah tegur..

    Jejak sini harap sudi balas kunjungan.. :D

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum..
    Dua hari lepas akak baru post entry pasal beri salam ni....rajin2lah ikut sunnah Nabi SAW ni..bukan kena bayar pun kan dik..

    BalasPadam
  3. assalamualaikum..

    betol cakap awal.. kdg2 saya pun rasa malu. yela, org xkenal. dan xsemua org akan bagi respon positif sbnrnya. kang buat muka blur pulak. haha tapi insyallah, kena biasa2kan. :)

    entry yg bagus.

    BalasPadam
  4. assalamualaikum.. jawab jgn tak jawab.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum.

    Hmm. Sebarkan salam..insyaAllah..

    BalasPadam
  6. kalo aku jumpe aku nak ngorat tuan motor ni boleh???hahaha

    BalasPadam
  7. assalamualaikum.. heee weewwiitt ada motor gitu~ ngorat leh?

    BalasPadam
  8. nk tegur tpi malu ><

    llki naik mtor gini,kiteww tkut nk tgur.. karang die sergah balik.. pegsan =="

    BalasPadam
  9. salam sejahtera ke atas mu wahai saudara ku ;)

    BalasPadam
  10. aucak .. assalamualaikum wbt.. salam kenal.. hai.. ^^ nice sharing.. :)

    BalasPadam
  11. Aku ada gak member yang pelik bila orang yang tak dikenali bagi salam...

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum Zul~ ^^

    wah wah..mukaddimah ngn moto kesayangan ya~ ;)

    BalasPadam
  13. okay. motif nak tayang motor ke fattah? hahaha ;p

    baiklah. aku jumpa kau, aku bagi salam. Kalau jumpa la..haha

    BalasPadam
  14. assalammualaikum zul...jawab2 ;p

    BalasPadam
  15. السلام علبكم

    ^_^

    BalasPadam
  16. assalamualaikum zul...pasti selalu dilakukn n amalkn bila memulakn sesuatu perbuatan...:)

    BalasPadam
  17. assalamualaikum.. ade orang tak? haha.

    BalasPadam
  18. moto da nmpk ni tp riderny xda mcm mane nk bg salam....huhu

    BalasPadam
  19. assalammualaikum...

    hurm... banyak kebaikkan kalau kita mengamalkan sikap memberi salam... tapi memang dah tidak dijadikan amalan...

    wah.. motor baru yer???

    BalasPadam

Terima Kasih :D