+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Selasa, 28 Februari 2012

Sejuta Cinta Untuk Ibu

7:56:00 PTG

Share it Please


"..ibumu telah mengandungmu di dalam perutnya
selama sembilan bulan seolah-olah sembilan tahun
ibu bersusah payah ketika melahirkanmu
yang hampir sahaja menghilangkan nyawanya

dia telah menyusuimu dari susunya
dia hilangkan rasa mengantuknya kerana menjagamu
dia cuci kotoranmu dengan tangan kanannya
dia utamakan dirimu atas dirinya serta atas makanannya
dia jadikan pangkuannya sebagai ayunan bagimu

dia memberikanmu semua kebaikan
apabila kamu sakit atau mengeluh
nampak darinya kesusahan yang luar biasa
dan panjang sekali kesedihannya

dia keluarkan wang untuk membayar doktor yang mengubatimu
seandainya dipilih antara hidupmu dan kematiannya
maka dia akan meminta supaya kamu hidup.."

"..betapa banyak kebaikan ibu
sedangkan engkau balas dengan akhlak yang tidak baik
dia selalu mendoakanmu dengan taufiq
baik secara sembunyi mahupun terang-terangan

tatkala ibumu memerlukanmu pada saat dia sudah tua
engkau jadikan dia sebagai barang yang tidak berharga disisimu
engkau kenyang dalam keadaan dia lapar
engkau puas dalam keadaan dia haus
dan engkau mendahulukan berbuat baik
kepada isteri dan anak-anakmu daripada ibumu
dan engkau lupakan semua kebaikan yang pernah dia buat
dan rasanya berat atasmu memeliharanya
padahal adalah urusan yang mudah
dan engkau kira ibumu ada disisimu umurnya panjang
padahal umurnya pendek
engkau tinggalkannya
padahal dia tidak punya penolong selainmu.."
(Imam az-Zahabi di dalam al-Kabair)

Abu Hurairah berkata:
"..seorang lelaki datang menemui Rasulullah s.a.w dan bertanya,
siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan
sebaik-baiknya? Baginda menjawab,'ibumu'. Dia bertanya lagi,
kemudian siapa? Baginda menjawab,'ibumu'. Dia beretanya lagi,
kemudian siapa? Baginda menjawab,'ibumu'. Dia bertanya lagi,
kemudian siapa? Baginda menjawab,'bapamu'.."

Allah s.w.t berfirman:
"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua
ibubapanya, ibunya telah mengandungnya dengan
menanggung susah payah dan telah melahirkannya
dengan menanggung susah payah"
(al-Ahqaf:15)

Rasulullah s.a.w bersabda:
"Syurga terletak di bawah telapak kaki ibu"
(Bukhari dan Muslim)

sumber : FB

16 comments:

  1. suara ibu yang mendodoikan kita sewaktu kecil,adalah suara paling merdu dlm dunia..menitis air mata time baca entry nie..

    BalasPadam
  2. Teringat dengan lagu Ibu oleh Mamat dulu2...

    BalasPadam
  3. kadang kita terlepas pandang insan yang paling hampir dengan kita..

    BalasPadam
  4. tinggal MIL je..mak ayah &FIL dah x de..insyaallah MIL pun ibu kita jg..

    BalasPadam
  5. sedihnyaaa...semoga arwah mak ditempatkan disisi org2 yg beriman dan dikasihi Tuhan..Allahumma Aminn

    BalasPadam
  6. betapa besar pengorbanan ibu :) tapi, anak2 tak pernah nak menghargainya :(

    BalasPadam
  7. rindunya arwah mak aku.. (T.T)

    BalasPadam
  8. syanhdu seh ..
    sayang gile kat mak..:)

    BalasPadam
  9. mmg akan terasa bila baca ni...:(

    BalasPadam
  10. utg sape yg msih punye ibu..jaga lah ibu kite slagi mereka masih b'nafas...sesungguhnya Allah meletakkan darjat seorg wanita itu t'lalu tinggi...terutama seseorg yg b'gelar ibu

    BalasPadam

Terima Kasih :D