+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Rabu, 22 Februari 2012

Mencari Kejujuran Dalam Diri

11:16:00 PTG

Share it Please

Semakin hari, semakin ramai kawan-kawan aku yg kahwin awal. Aku hanya mampu melihat diaorg bahagia dgan pasangan masing2. Hubungan Halal, pergi ke mana bersama pun tidak menjadi kesalahan.  Tapi aku  tak tahu, kenapa hati ini rasa jelous dgan hubungan mereka..  3 hari lepas, aku dapat tahu, yg kawan aku sudah kahwin dgan cosmate dia. Fuhh.. terduduk aku dibuatnya.. 

Tapi, hari ni, aku bukan nak cakap pasal kahwin. Aku  masih lagi blajar, tunggula aku habis blajar dulu, baru pikir pasal kahwin ni.. 

Sebelum tu, aku ada pertanyaan utk korang semua.. Apa yg korang tahu pasal kejujuran..? Adakah ianya hanya satu perkataan atau suatu amanah?  Jujur dan Ikhlas apa yg bezanya?

Please help me.. 

16 comments:

  1. ikhlas dgn jujur?hmmm..ikhlas dr hati jujur melalui perbuatan..maybe..blh diterima x?

    BalasPadam
  2. adooii..yela pun fattah..kawan2 aku pun ramai dah kawen..dgr kabo pun bakal menjadi makayah..untonglah..berkat kawen awal :)

    ermm..bila kita jujur, kita rasa puas dan tenang je hati sebab tahu bila kita tak jujur dengan seseorang atau apa2 pun lah.dalam diri nie mesti ada rasa serba salah..tak tenteram..so, better sentiasa jujur~ sepandai2 tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga kan..

    BalasPadam
  3. haha aku pung jeles gak tengok org2 yg aku kenal kawen..

    haha beza jujur dan ikhlas? errrrr....

    BalasPadam
  4. relax r..baru 21,aku ni 22...blom kawen jgk.
    bnyk lg tanggungjawab nak kena setelkan sodahulukan yg mana perlu ok?
    kejujuran?jadi diri sendiri dlm ape pon yg kte buat...amanah dlm setiap tanggungjawab yg diberi.
    ikhlas?bila kite buat something tu,kte takkan rasa menyesal malah kte akan tersenyum puas...

    BalasPadam
  5. jujur vs ikhlas?? err, macam sama je. ;P

    p/s :
    jodoh itu ada. tp bkn skrg masanya. :)

    BalasPadam
  6. jujur vs ikhlas?? err, macam sama je. ;P

    p/s :
    jodoh itu ada. tp bkn skrg masanya. :)

    BalasPadam
  7. memang ramai yang kahwin muda sekarang ni. ada kawan yang dah ada anak dah pun.

    kejujuran adalah amanah. berterus terang itu jujur. pulangkan dompet yang orang jatuhkan itu jujur. walaupun ada pilihan untuk tak buat macam tu sebab takda orang nampak.

    ikhlas tu membuat sesuatu dengan rela hati tanpa ada rasa terpaksa. ikhlas tu jujur dengan diri sendiri.

    BalasPadam
  8. memahami sangat perasaan ni...
    setiap apa yg berlaku pasti ada hikmahnya...
    sampai masa nanti,kawen aje la..

    BalasPadam
  9. bila lapar lu g mamak makan nasek.itu secara ikhlas.takde sapa nak paksa lu tapi lu buat sendiri.bila lauk tak sedap lu cakap tak sedap..itu jujur..tak perlu nak jaga hati mamak kedai makan.

    sampai ke maksud gua ni?hahaha

    BalasPadam
  10. bila tiba masanyer akan sampai jg seru itu..
    iklas itu kerelaan hati sedangkan jujur pula perbuatan yg berterus terang..mcm dikecewakan kan je bunyinye..

    BalasPadam
  11. Kalau jujur tu maksudnya kerelaan sendiri... Ikhlas tu kerelaan hati.. Jujur semua orang boleh buat tapi kalau ikhlas tu tak semua orang boleh buat.. Keikhlasan cuma Allah saja yang tahu..

    BalasPadam
  12. jujur tu amanah.bukan setakat perkataan je. perbuatan percakapan tu semua berkaitan dgn jujur :)

    BalasPadam
  13. Kahwin? Ekekeke. Rileks. Tunggu belajar habis dulu. Dapatkan keputusan peperiksaan yang cemerlang.


    Kejujuran, dia kena berlaku jujur mengenai sesuatu. Kiranya, tak tahulah dia ikhlas ke tak kan mengatakan sesuatu tu.

    Ikhlas datang dari hati :)

    BalasPadam
  14. sabar . lepas belajar tu , kawen ler ^^ .

    jujur : lurus hati ; tulus ; ikhlas ; kelurusan hati; ketulusan hati

    ikhlas : (dgn) hati yg bersih dan jujur; suci hati ; rela ;(memberikan) sesuatu dgn ikhlas; merelakan ; keikhlasan perasaan ikhlas ; kesucian hati ; kejujuran.

    kesimpulan .. erk, nak sama je maksud 2 perkataan tu =='

    BalasPadam
  15. assalamulaikum zul...sama jer kot maksudnya...sampai seru zul pasti akan jumpa jodoh yg sesuai k...:)

    BalasPadam
  16. jujur... sesuatu yang datang dari hati yang ikhlas... apa bezanya??? hurm...ikhlas melakukan tanpa meminta balasan... melakukan dengan hati yang rela tanpa sebarang paksaan... dan jujur itu datang dari keikhlasan yang diberi... tapi ada perkataan yang bermaksud jujur merupakan perkara yang betul, yang benar dan tiada penipuan... hurm.. hidup dalam kejujuran = hidup dalam kebenaran... huhuhu.. itu yang saya faham dan sedikit yg mampu dikongsikan..huhu.. salah betulkan k...

    haaa... kawan2 saya pon ramai yg dah kawen.. beranak pinak dah.. bestnya tgk diorg...:)

    BalasPadam

Terima Kasih :D