Padi Tertinggi di Dunia..

Januari 03, 2012

Mungkin berita ini sudah lama, sebab penemuan ini berlaku pada bulan Julai tahun lepas. Aku sendiri pun baru  tahu yg ada padi setinggi ni.. Sumber berita ni aku dapat masa aku duk geledah akaun FB kawan aku.. Hanya Fb je yg laju dan boleh search benda lain.. kalau cari dalam google? esok pagi baru habis loading.. demm intenet... slow cam siput babi yg slalu bermain kat sawah padi ni..

Ok la.. abaikan yg diatas tu.. Berbalik kepada berita ni.. Dikatakan oleh Pak Aib, bahawa telah temui pohon padi tertinggi (mungkin didunia) di Tapak Projek Padi Organik Tunjung.

Ia telah merekod ketinggian 170 cm... Mak aii.. nak sama tinggi dengan aku la.. tinggi aku 175 cm. Berada dalam keadaan subur dan telah mula berputik buah-buahnya.

Kata Pak Aib, ini mungkin berpunca dari kesuburan tanah yang telah dinyah bahan kimia sehingga mencapai hampir 100% keasliannya.

Menurut Pak Aib juga, sepanjang beliau berkecimpung didalam dunia Tanaman Padi Organik, ini adalah penemuannya yang pertama dan ini amat baik untuk masa depan Tanaman Padi Organik yang dipelopori oleh Negeri Kelantan di Malaysia.

Data-data sedang dikumpul untuk rekod dan kajian khabar baik ini...

Erm.. nampaknya ianya masih dalam kajian.. apa-apa pun, aku harap projek ini akan menjadi dan bertambah maju. Maka tak hairanlah jikalau nama Malaysia akan kembali mahsyur dalam sistem pertanian sebaris dengan negara jiran Thailand..

p/s: minggu exam telah pun bermula.. paper aku lepas  ni, 7/1 plak..

18 ulasan:

  1. wah, pasni kalau makan padi nih leh tinggi nih...hihi

    BalasPadam
  2. perghh!! kalo sy nyorok blakang padai ni, nampak kepale je..

    #kite same tinggi lah!! 175cm jugak~ hahaha#

    BalasPadam
  3. salam;
    sama tinggi ngan lalang...padi keturunan malinja agaknya..

    BalasPadam
  4. selamat menduduki peperiksaan...

    BalasPadam
  5. wow,,tingginya,,semoga berjaya padi malaysia..hihi

    gud luck exam!

    BalasPadam
  6. Tanaman Padi Organik yang dipelopori oleh Negeri Kelantan di Malaysia.... ada x berita ni kluo kat buletin utama???

    BalasPadam
  7. tingginya . lebih tinggi dari era .

    > masuk rekod ke ?

    BalasPadam
  8. aku mula berimaginasi bila kau ckp tinggi kau lebih kurang dgn tinggi padi tu. Kalau tinggi padi dalam gambar tu... dengan tinggi kau yg lebih beberapa cm...

    Oh, aku tak boleh bygkan! kecuali kalau kau rendah, then aku percaya.

    hahahahha.. ;p

    BalasPadam
  9. assalamualaikumzul...wah tingginya pokok padi tu hasilnya nanti pasti berbaloi2... :)

    BalasPadam
  10. Salam Yob,

    Gitu ker? Gambor ni lambat pulak kuar. Anyway, akak penah gak jumpa pokok padi yg lebih tinggi dr akak (159cm), tapi yg akak jumpa ni padi huma atau padi bukit.

    BalasPadam
  11. perghh.. tinggi sehh..
    agak2 masuk malaysian book of rekod ta ?

    BalasPadam
  12. Hoho.. Padi gergasi... Kalau banyak lagi best.. Takder la kekurangan beras untuk negara...

    BalasPadam
  13. tinggi betul...dah macam tinggi ak jer..

    *gd luck bro...

    BalasPadam
  14. tinggi tu...mungkin boleh jadi rekod dunia tu..:D

    BalasPadam
  15. malu nak ckp
    tp aku pon baru taw ni
    nasib ko cite
    hahahaha

    BalasPadam
  16. betul tu... mudah2han Malaysia lebih maju... gud luck zul...:)

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.