+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Rabu, 9 November 2011

Mampukah Kita Menahan Diri Dari Berzina?

12:53:00 PG

Share it Please
Seringkali bercakap tentang zina, teringat kisah silam aku. Terlalu sukar untuk melupakan peristiwa hitam itu.
Tapi bila aku lihat masyarakat muda mudi skrang ni, zina itu biase je bagi diaorg, dah macam darah daging..
Kawan-kawan aku ramai yg terjebak dalam gejala ini. Bukan bukan cerita rekaan ini, betul-betul berlaku di tempat aku. Acap kali aku diajak untuk pergi ke tanah seberang.. alaa.. diaorg nk cari pelacur.. menggong ke ape? Itu yg memang dah obses tahap gaban r tu..

Bagi yg ada awek, mereka tak segan silu, bawak balik awek tidor sekali dirumah sewa.. mentang2lah diaorg ni student U. Buat rumah tu macam rumah mak bapak dia je..? Yg ni memang aku tak puas hati r, sebab tu r tempat aku asyik kena bala je... Bila orang tegur sikit, dia cakap awek ni, just untuk suka-suka je..
Nanti bila dah nak kahwin, nak cari yg pakai tudung.. demm!!!

Soal Zina ini, aku sudah ulas dalam entry yg lepas..

  1. Kajian Tentang Zina
  2. Bagaimana Zina Terjadi?
  3. Tips Mengelakkan berzina
  4. Nikah gantung @ Couple, Yg mana Halal?
  5. Kesimpulan tentang isu zina..

Namun, dewasa ini, kita orang islam mengaku benci zina, tapi  kita tak dapat mengelak dari zina…., di jalanan kita terdedah kepada segalam macam bentuk pra zina.., malahan di mana sahaja!!! Aku sendiri pun masih belum tentu mampu untuk menahan semua godaan ini..?

Kes zina telah menular ke seluruh cerok kampong, ke gugusan felda, ke celah celah bangunan sekolah, ke ITP, ke balai polis, ke kem tentera, ke Universti, malahan sampai ke masjid!!! Tak caye? search je kat google.. kompem jumpa..

Pikir-pikirkanlah.. mampukah kita menahan zina ini?

63 comments:

  1. biler nafsu mguasai akal.... ni lah padah nye

    BalasPadam
  2. dulu mungkin kurang pengaruh media semua and orang still takut nak buat secara berleluasa..
    sekarang orang pun dah makin berani. tempat belajr saya pon ada kes. time matrik pun ada kes. sek. men pun ada kes. adoooi.

    BalasPadam
  3. untuk renungan bersama.

    thumbs up!

    BalasPadam
  4. Tepuk dada tanya Iman... Biasanya Iman lelaki nie boleh cakap senipis kulit bawang la... haha..

    BalasPadam
  5. betul..setuju dgn entri ni.. ;(

    BalasPadam
  6. manusia sekarang berpandukan hawa nafsu je
    termasuklah aku sendiri

    BalasPadam
  7. bagus peringatan demo ni. kawe susah nak elak zina mata sebab nok skodeng awek sokmo.

    BalasPadam
  8. terkOnO den..tp tu la...skrg ct try to avoid it

    BalasPadam
  9. Berbalik pada asas agama... islam membataskan perhubungan antara lelaki dgn perempuan itu ada sebabnya..

    BalasPadam
  10. tula manusiakan... seringkali ambil mudah.. mcm contoh di atas.. perempuan ni saja suke2 tp bila nak kawin cari yg bertudung.. helllooooooo u all ingat perempuan yg pakai tudung ni nak cari lelaki mcm u all ker? u all nk yg baik2 tp perempuan yg baik dpt lelaki yg jahat.. adilkah?? isk.. x patut... tp realiti zaman skrg.. zina mmg ada di mana2...

    BalasPadam
  11. aku tabik springg kat entri ko nih..alhamdulilah..menjadi renungan untuk pembaca semua.. :)

    BalasPadam
  12. agak dasyaht rupanya dunia di luar sana..huhu..sempitnya pengalaman aku

    BalasPadam
  13. bila nafsu menguasai fikiran kita , time tu kita tak fikir dah pasal dosa n pahala, yang terfikir kat fikiran kita skang tu hanyalah untuk memuaskan nafsu kita sahaja...

    renung-renungkn dan selamat berfikir, pesanan ini daripada botol kicap ABC.

    BalasPadam
  14. realiti dunia semakin menakutkan. harap2 kita semua masih kuat keimanan utk menghindarkan diri drpd lakukan zina ni.

    nak buat zina okey FINE, tapi janganlah main campak ja anak yg diberanakkan hasil zina tu merata2! please la, takdak akal agaknya. bajet binatang ke anak tu yg nk baling2? kuceng pun ada akal tau! huh. sorry, bab2 buang baby mmg cikpija sangat emo. grr

    BalasPadam
  15. sebab terlalu ramai yg cube2 menghampiri zina tu kan
    emmmm...

    BalasPadam
  16. bagi dah cukup segala2nya tu kawin je la..watpe tunggu lame2..

    BalasPadam
  17. Salam;
    Soalan ni memang susah nak dijawab dengat tepat..tiada seorang pun yang berani menjawab dengan tepat.

    BalasPadam
  18. tkutnya ngn bnd cm nih skang..
    kne elakkan dri dr sume nih ..

    BalasPadam
  19. manusia memang tak boleh lari dari nafsu.. tapi zina itu.. selagi boleh dielak.. elakkanlah.. kalau dah tak boleh.. kahwin aje terus..

    huish.. cakap pasal zina.. takut jugak.. mohonlah iman ini masih kuat untuk menghalangnya..

    BalasPadam
  20. kalau dekat denganNya, insyaallah tak buat semua tu. =)

    BalasPadam
  21. zina mata..godaan paling biasa utk lelaki.
    tundukkanlah pandangan..

    BalasPadam
  22. Zina mula2 sedap. Nanti PASTI maha berganda seksa dia. Kalo bukan di dunia dah rasa banyak, kat akhirat lg tak terperi seyh...

    BalasPadam
  23. ingat dan patuh kepada Allah swt, agar terhindar dr zina

    BalasPadam
  24. yg atas 2 should be ping la..sbb 2 main post kita..

    BalasPadam
  25. mampu tak mampu..iman ad jawapan nya :)

    BalasPadam
  26. orang yang kuat adalah org yang mampu menahan nafsunya.......... semoga kta sama2 terhindar dr perkara2 yg ditegah islam..InsyaALLAH... smoga Allah memimpin hati kita... Amin..

    BalasPadam
  27. Zaman skang teralu byk peluang dan kesempatan utk zina... Tak dicari pun kadang2 dtg juga.... Mampukah didikan agama menghalang? Belum tentu.... Bersediakah iman kita utk mengelak zina?

    BalasPadam
  28. renung2 kan dan selamat beramal.. (pesan kt dri sdri)

    BalasPadam
  29. yang buat aku rase sedih, bila ade segelintir rakan2 yg seolah2 berbangga bila melakukan perbuatan zina tu... na'uzubillah...

    BalasPadam
  30. Dalam zina terkumpul bermacam-macam dosa dan keburukan yakni berkurangnya agama si penzina, hilangnya sikap wara’ (menjaga diri dari dosa), buruk keperibadian dan hilangnya rasa cemburu.

    Zina membunuh rasa malu, padahal dalam Islam malu merupakan suatu hal yang amat perlu ambil berat dan perhiasan yang sangat indah khasnya bagi wanita.

    Menjadikan wajah pelakunya muram dan gelap. gelisah setiap masa akibat ihantui dosa zina.

    Membuat hati menjadi gelap dan mematikan sinarnya.

    Menjadikan pelakunya selalu dalam kemiskinan atau merasa demikian sehingga tidak pernah merasa cukup dengan apa yang diterimanya.

    Akan menghilangkan kehormatan pelakunya dan jatuh martabatnya baik di hadapan Allah mahupun sesama manusia.

    Allah akan mencampakkan sifat liar di hati penzina, sehingga pandangan matanya liar dan tidak terkawal.

    Pezina akan dipandang oleh manusia dengan pandangan mual dan tidak percaya.

    Zina mengeluarkan bau busuk yang mampu dihidu oleh orang-orang yang memiliki hati yang bersih melalui mulut atau badannya.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    diy tinted film headlamp rr taillamp

    BalasPadam
  31. klu dah sayang, manusia tak ingat pahala dan dosa.

    Nauzubillah.

    mintak dielakkan.

    BalasPadam
  32. dunia sekarang da tuggang terbalik..

    takut.... :(
    mintk dijauhkan..

    BalasPadam
  33. nafsu.......
    iman.........
    http://bukankisahzombie.blogspot.com

    BalasPadam
  34. kat mana2 pun boleh jadi benda ni..=_=

    BalasPadam
  35. zina dimana2 zul,semua bergantung kpd kekuatan iman kita untuk tepis benda macam ni...tingkatkan ketakwaan padaNya..moga terpelihara hendaknya...

    BalasPadam
  36. sekarang ni benda ni dah menguasai dunia.. ssh betul kita nak halangnya skrg ni..

    BalasPadam
  37. di manamana..
    wallahualam..

    minta kita supaya dilindungi. amin..
    godaan memang kuat..

    huu

    BalasPadam
  38. a'ah.. napa eh, lelaki salu ckp, pompuan yg dorg bawak balek umh tuh tuk maen2 jer.. nanti kawen nak btudung.. tak malu betol kan? wanita baik utk lelaki baik.. habes dia bawak balek pompuan, dia baik ka? ada hati nak pompuan betudung.. mmg mengong.. =_='

    BalasPadam
  39. sekarang ni zina tu macam biasa2 je bagi diorang kan..ish2..malu la.

    BalasPadam
  40. iman mesti sentiasa dipertingkatkan...

    BalasPadam
  41. tgk sini...ada tag mg

    http://3nogr33ny.blogspot.com/2011/11/segment-santai-blogger.html

    BalasPadam
  42. hermm kalau couple pon berzina jugak . zina mata zina hati zina blah blah . kau single ke?

    BalasPadam
  43. betul tu. mampukah kita? dah lebih tepat lagi, mampukah saya? hanya diri ini saja tahu jawapannya.

    BalasPadam
  44. alhamdulillah.. x terjebak lagi.. masih mmpu menahan.. tegur secara halus kat kawan yg terjebak.. tp xde effect lnsung kat dier.. huh.. ntah le

    BalasPadam
  45. zina banyak sangat depan mata.
    haihhh..

    BalasPadam
  46. bila diri dekat dengan Allah, insyaAllah kita akan jauh dari perbuatan zina ni dik :)

    BalasPadam
  47. menjauhi perkara2 yang mendorong ke arah zina =)

    dunia akhir zaman....zina bersepah2...

    BalasPadam
  48. sikap dan perlakuan tergantung atas diri sendiri :') makanya, lakukan perkara yang baik saja agar tidak dicemuh oleh orang2 sekeliling ;)

    BalasPadam
  49. nampaknya dunia daa nak terbalik.....

    terbalik ke zaman jahiliyah yg mana maksiat bermaharajalela...aissshhh...=="

    BalasPadam
  50. penat tol aku scroll semata2 nak komen..ko kena appreciate usaha aku nie..haha..

    ok2..smbung2..

    Nauzubillah weh..acap kali kita dgr berita yg mcm nie..Alhamdulillah setakat nie xde lagi godaan2 yg bernapsu terhdp aku..dan hrpnye xde smpai aku menikah nanti..

    tapi dasat ar member kau tu..siap ajak g seberang lagi..klu dia ada keinginan camtu..kau ketuk je dia pki bontot kuali...hahahaha

    BalasPadam
  51. dunia dah nak kiamat..org ta takut wat dose..

    BalasPadam
  52. seriyesli.
    gua rasa gua belum cukup kuat untuk hindari zina.
    kalau letak gua sebilik dengan neelofa.
    seriyes.
    dan kalau letak gua dengan laptop dalam satu bilik.
    yang mana laptop tu hanya ada video maria ozawa.
    masih.
    gua tak mampu nak hindari zina.
    ah.
    gua belum kuat~

    BalasPadam
  53. sebenarnya byk faktor yg mendorong zina skrg ni .. huhu ..
    kalau semua orang termasuk kerajaan ambil langkahnya insyaAllah aman dunia drpd zina ni ..
    malsalhnya kerjaaan kita pn mcm sayur .. lembik dlm hal islam .. hmm=,=

    BalasPadam
  54. kalo iman tak cukup, sure cepat terbabas

    BalasPadam
  55. selagi mampu,berusahalah hindari zina..insyaallah kita mampu..



    luv,
    cik ana

    BalasPadam
  56. berusahalah!..**gua mangsa ice cream cornnetto :D

    BalasPadam
  57. kekadang manusia tak sedar sedang melakukan zina.. termasuklah aku..huhu

    BalasPadam

Terima Kasih :D