Aku Bukan Mata Duitan..

November 30, 2011


Bercakap soal duit ni, kepala otak kita mesti akan duk pikir pasal niaga. Haa.. samalah dengan aku. Sebagai salah seorang student Universiti, duit PTPTpu tidak cukup untuk menampung perbelanjaan aku disini. Jadi aku terpaksalah cari insiatif lain utk backup duit saku ni. Dari kecil lagi otak aku, otak niaga. Suka jual barang dan hasil buatan aku..

Kronologi hidup aku dlam berniga :
  1. Darjah Satu : Wang saku yg emak aku bagi cuma  50 sen dan kadang-kadang RM1 je, mana cukup babe.. Aku nak beli mainan, makanan dan gasing.. Masa tu, aku ada bakat dalam seni lukisan sikit, jadi aku lukis gambaq kereta dan aku jual kat member aku, dgan harga 50 sen. Haha, semenjak dari itu, aku suka lukis gambaq kartun dan jual lukisan itu.. Walaupun lukisan itu agak buruk, namun boleh la nampak ianya sebagai kereta.. huhu..
  2. Darjah Empat : Aku jual kerepek pisang yg dibuat oleh kakak aku di sekolah,  dapatlah upah sikit. Yang paling tak boleh blah, aku sanggup pergi kutip buah "pauh bumbe" aku tak tahu r, orang luar panggil dengan nama apa buah tu. Aku jual buah pauh tu, dgan harga RM2 utk satu plastik.. 
  3. Naik sekolah menengah, aku mula rasa malu dengan kawan-kawan, jual barang kat sekolah. Macam budak-budak je. Jadi aku tukar cara lain, aku jual cd dan seluaq. Haha.. Masa tu, aku tak aktif sangat sebab aku malu la.. Aku dapat duit lebih bila tiba masa cuti sekolah je, aku kerja jadi buruh binaan, ok la, dapat jugak duit utk bayar yuran sekolah.
  4. Bila aku dah habis SPM, aku buat bakul, pasu dan bekas kain menggunakan kertas surat khabar yg terbuang.. dapat la duit sikit, dari aku duk tidur di rumah tu.. hehe
Sekrang, bila dah besar ni, baru nak kenal erti matang ni. Aku tak kisah dah apa org nak kata. Buat apa nak malu, kita cari rezeki halal la. Semester lepas, aku plain nak buka kios jual Kentang Putar. Aku dengan 2 lagi member aku. Tapi tak jadi la pulak, sebab semester ni, kami pindah rumah, dari Wang Ulu, ke Semarak. Erm.. semua kelaut..

Sekrang ni, aku  ada jumpa rakan kongsi baru dan kami dah berbincang sikit pasal niaga melalui internet ni, alaa, yg macam online shop tu. Aku rancang nak buat Bunddle Online. Benda ni, dah lama aku nak buat, tapi sekadar idea dan tunggu masa yg sesuai utk keluarkan. Sedang aku duk berbincang pasal niaga dengan kawan aku Redza, (dia pun otak niaga jugak) kami cuba utk bekerjasama dlm Bunddle online ni.

Sebelum tu, research perlu dibuat terlebih dahulu, potensi utk berjaya, jenis pelanggan. Kami akan cuba lakukan research dan bila dah sampai kata putus, dan semua dah ready, aku akan buka kedai Bunddle Online  kami sendiri.. Nanti aku akan bagitahu perkembangan kami dari semasa ke semasa.

p/s : pasal duit aku tak kisah sangat, sebab rezeki datang dari Allah. Walaupun skrang ni aku tengah kering, aku kena tetap cool, sampai masa, duit datang r kat aku.. hehe..  

27 ulasan:

  1. good luck bro,dlm apa jer ko wat...:)

    BalasPadam
  2. errrr ada ke duit dtg dgn sendirinya? hehehehe

    BalasPadam
  3. betul tu..dkna pon ada buat bisnes kecil-kecilan.. :)

    BalasPadam
  4. abg ! nnt blanje adk coki2 taw ^^"
    syg abg adk =D
    gudluck

    BalasPadam
  5. aku pon dulu jual nasi lemak kat sekolah..sampai kena marah pengetua..

    good luck!semoga ko berjaya jadi bussinessman..;)

    BalasPadam
  6. kalau kta insya Allah ada hasilnya =)

    BalasPadam
  7. saya pun bukan mata duitan..tapi xde duit merana......

    BalasPadam
  8. kreatif betul adik akk ni ye :) alahai,mencari duit tu bukanla bermakna mata duitan.duit tu kan keperluan.jadi,kenala ada.tak kira macam cara nak dapatkannya,yg penting biarla dgn jalan yg halal :)

    BalasPadam
  9. all the best.rezeki ada di mne2.yg pntg halal.gudlark

    BalasPadam
  10. klu ada stok jersi MU lama2...bg tau aq wei....aq mencari ni...

    BalasPadam
  11. kb pun jual mcm2 gak dulu.. sekarang pun wat bisnes gak sementara kat uma ni

    BalasPadam
  12. Duit tu rezeki drpd Allah..bersyukurlah...

    BalasPadam
  13. Nice bro.. 9/10 rezki datang dari berniaga... Keep it up..

    BalasPadam
  14. Lia pun minat nak buat duit juga iaitu berniaga. tapi belum berkesempatan lagi..

    BalasPadam
  15. wau... kwn aku pn minat berniaga...
    ad je dlm pale otak dia..macm2 dia jual..
    org y ska bniaga memang cenggini ke??

    BalasPadam
  16. assalamualaikum zul...semoga berjaya dlm berniaga nantikn...:)

    BalasPadam
  17. Terimakasih kerana menjadi "Followers" di blog Tendang Terajang

    Blog anda telah dipautkan

    BalasPadam
  18. saya tak dapat kerja lagi, saya pun tetap cool. haha. lukis kereta pun boleh buat bisnes ehh. hehe.

    BalasPadam
  19. good luck..betul.. perancangan yang rapi penting kalau nak start meniaga..

    err..akak mata duitan..tapi betul la.. duit bukan matlamat utama walau pun duit tu penting..kalau duit matlamat utama dah lama akak give up nak meniaga rasanya..

    BalasPadam
  20. pengalaman membuat kita matang...dari kesusahan membuat kita menjadi senang pada hari ini...

    BalasPadam
  21. weheee..bguslah kau ni :P

    BalasPadam
  22. Wah bagusnya kamu
    otak berniaga ni
    akak terigin nak berniaga tapi tak pandai...

    Semoga berjaya!!!

    BalasPadam
  23. perghhh,,terharu giler,,,siyess...!!
    semoga Allah mempermudahkan jalanmu sahabat...InsyaAllah selagi kita usaha dan yakin pada rezeki yg Allah beri pada kita,kita takkan pernah rasa sesak...

    -jgn pernah takut duit akan habis sbb Allah Maha Pemberi Rezeki- :')

    BalasPadam
  24. promosi ka bro?haha..research penting,,sem depan insyaAllah start..kena bukak akaun bersama,,ada masa kosong kita g CIMB bank okay..semoga berjaya dalam bisnes kita ni..aamiiinnn :)

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.