+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Jumaat, 28 Oktober 2011

Asal Kejadian Langit...

3:03:00 PTG

Share it Please

Assalamualaikum…..
Pada kali ini kita cuba merungkai rahsia ciptaan Allah Taala yang selama ini diberikan pelbagai andaian oleh ahli sains iaitu perihal penciptaan langit. Mari kita sama-sama memandangnya dari kacamata Islam yang sumbernya ialah Al-Quran dan Hadis.

Dirawikan bahawa awal sesuatu yang diciptakan oleh Allah SWT adalah jauharah ( permata ). Kemudian Allah melihatnya dengan pandangan haibah,maka hancurlah ia berkeping-keping kerana takut kepada Allah SWT. Kemudian Allah menjadikan air pula dan Allah memandangnya pula dengan pandangan rahmat. Maka separuhnya menjadi beku dan kemudian menjadi arasy yang bergerak-gerak,lalu Allah tuliskan padanya

 ” La ila ha illa Allah Muhammadur Rasulullah” 

sehingga arasy menjadi diam. Namun yang separuhnya tetap sebagai air yang terus bergerak-gerak sampai hari kiamat. Demikianlah yang disebutkan dalam Firman Allah SWT :

“…dan adalah setiap ArasyNya di atas air….” ( Hud: 7 )

Seterusnya air itu bergelombang dan saling berlaga hingga mengeluarkan asap dan naik sebahagian demi sebahagian tersusun rapi dan berbuih. Maka daripadanyalah Allah menciptakan langit dan bumi yang bertingkat-tingkat. kedua-duanya berkait rapat dan dari situlah Allah menciptakan angin sehingga membelah antara langit dan bumi,sebagaimana Firman Allah yang bermaksud:

“Kemudian Dia ( Allah ) menyengaja ke langit,sedang ia sebagai asap…” ( As-Sajadah : 11 )

Menurut para cendiakiawan Islam mentafsirkan bahawa Allah menciptakan langit daripada asap dan bukannya daripada wap. Ini kerana asap tercipta sebagai bahagian-bahagian yang boleh dipegang,yang akhirnya akan menetap sedangkan wap selalu berputar berulang-ulang dan demikian adalah merupakan kesempurnaan ilmu Allah dan hikmahNya...

Baiklah pada pandangan korang semua, Langit ni cantik ke tak? Memuji ciptaan Allah itu satu erti bersyukur dengan nikmat Allah..

p/s: aku suka tengok langit yg biru di waktu senja... cantik dan tenang,

33 comments:

  1. Maha berkuasa dan berkehendaknya Allah. Kunfayakun firmanNya jadilah maka akan jadilah atas apa juga yg dikehendakiNya

    BalasPadam
  2. (T.T) langit memang cantik. subhanallah. :) bersyukur aku diberi nikmat untuk melihat kecantikan tersebut. aku pong suka langit diwaktu senja, dan langit bila awan berarak. kagum den. :)

    BalasPadam
  3. assalamualaikum zul....begitu cantik n indahnya ciptaan Allah...:)

    BalasPadam
  4. ak suka tgk langit kala senja atau bila terbit matahari..

    BalasPadam
  5. subhanAllah.. aku pun suka.. menatap langit nan biru.. Indah!..

    BalasPadam
  6. aku ska tgk langit.. sbb langit sngt cntik hehehheeh

    BalasPadam
  7. betapa besar kuasaNya

    subhanAllah...

    BalasPadam
  8. langit yg biru... tenang je bila melihat.. awan yg berkepul2 terasa indahnya suasana.. Subhanallah.. Indahnya ciptaan Allah SWT

    BalasPadam
  9. Subhanallah... subhanallah.. subhanallah... memang cantik! suka sangat2 tengok langit.. sedari.. betapa besarnnya kuasa Allah.. dan kita hanya insan yang kerdil, cukuplah dengan kejadian langit terbentang seluasnya untuk kita insafi diri betapa kerdilnya kita..

    BalasPadam
  10. Maha suci Allah, Tuhan pencipta sekalian alam.. :)

    BalasPadam
  11. masa kecik2..ske tgk awam bergerak..kadang2 berbentuk macam2...memang indahnyer langit dihiasi awam di waktu siang..klau malam2 bintang..langit xpernah sunyi :D

    BalasPadam
  12. em besar makna langit ni...nice sharing.



    entry mek ko tu dh tesebar luas kt fb, tp diolah ceritanya. tak real dh. hehe

    BalasPadam
  13. indah ciptaanNYA yg tiada tolok bandingan..

    BalasPadam
  14. Subhanallah...sungguh indah kan..sesungguhnya hanya Allah yang Maha Berkuasa atas segala hal..

    p/s:suke jgk amik pic langit dan awan..

    BalasPadam
  15. aku suka tengok langit semasa berada dalam kapal terbang... cntik sangat...

    BalasPadam
  16. subhanallah , macam tu sekali indah ciptaan Tuhan
    langit tu cantik sgt (:

    BalasPadam
  17. Tengok langit time memancing best kot bagi aku.. Tenang jer..

    BalasPadam
  18. sains dlm al-Quran..

    eh,langit time senja bkn kaler orange ke~~^^

    BalasPadam
  19. saya tag awak. harap sudi la jwb ye :)

    http://sheissyiela.blogspot.com/2011/10/terima-kasih-kupukupugemuk.html

    BalasPadam
  20. subhanallah
    terlalu byk kebijaksanaa, kegembiraan dan keindahan yg terpahat di sebalik ciptaan-Nya ini =]

    BalasPadam
  21. Langit tanpa tiang..subhanaAllah..

    BalasPadam
  22. maha suci tuhan yang menjadikan langit dan bumi... pada langit kita pandang... pada bumi kaki berpijak... menghirup udara segar yang dipinjamkan... memakai nyawa yang dianugerahkan.. berfikir dengan akal... diberi iman agar kenal tuhan... ahhh... segala-galanya nikmat... tidak cukupkan lagi sehingga tidak tahu syukur... syukur alhamdulilah... mari lafazkan...

    BalasPadam
  23. Subhana Allah~
    lately nie..langit berubah2..kejap cerah kejap mendung..ramalan cuaca unpredictable..baru je tadi tgok awan yg sgt gelap ibarat menampung bebanan yg teramat sgt..just menunggu ia hamburkan ke bumi je..

    BalasPadam
  24. langit cantik amat.Subhanallah.~
    tp juga suka tgk awan yg kdg2 bentuknya menyerupai mcm2 objek..menakjubkan~ ^^

    BalasPadam
  25. cantik sangat2..tiap waktu aku tengok langit..sebab nak tgok hujan ke tak hari ni..hihi..:)

    subhanAllah..!

    BalasPadam
  26. cantik sangat, Allah maha kuasa, mmg tiada tandingan..

    BalasPadam
  27. ak suka tengok langit,tak kira waktu...kagum sangat dengan keindahanNya...sebab tu kebanyakkan entri ak banyak ak letak pic langit,memang sangat cantik..:)

    BalasPadam
  28. aq pun kalau dok sorang2...mmg suka perhatikan langit ni...memang indah ciptaan Allah :)

    BalasPadam

Terima Kasih :D