Tutorial | Langkah-Langkah Buat Blog Guna Blogspot.

September 13, 2011


Fattah ko ada blog kan?..  macam mana eh, nak buat blog?
Tiba-tiba soalan ni, keluar dari mulut member aku.. mak aii.. nak berblogging jugak ke? erm.. aku nk cakap tadi, susah r sikit, dan mungkin payah utk ko nk faham.. Ok.. aku cuba explain di sini k... Aku pun, banyak belajar dari member aku.. Adie yg menyebabkan aku terjebak dlam dunia blog dan freaky yg banyak bantu aku dlam dunia blog ni.. serta ramai lagi la sahabat2 aku yg slalu bantu aku..  haha..

Blog ni ada dua, kalau nk yg bayar korang boleh guna wordpress dan utk yg free guna blogspot..

untuk pengetahuan ko Jusoh dan korang semua...  
Langkah-Langkah Buat Blog Guna Blogspot mudah je...

1- Pastikan korang mempunyai email samada emai Gmail , Yahoo dan sebagainya.
2- Buka website Blogger.com.
3- Klik pada CREATE A BLOG.
4- Penuhkan maklumat akorang di ruangan yang disediakan.
5- Penuhkan maklumat mengenai blog yang korang bakal hasilkan.
6- Pilih template yang korang ingin ( boleh ditukar ).
7- Start Blogging ( blog korang siap dihasilkan ).

p/s : Jika korang belum faham dan memerlukan screenshot / gambar cara untuk buat blog sila komen dibawah... dan rasanya sudah banyak blog yg ada tutorial.. ko taip je tutorial buat blog di google.. mesti ada r.. aku pun masih baru lg.. dan rasanya tak layak doe.. buat tutorial.. haha.. ini hanya untuk Jusoh je.. hehe..
Ok Jusoh.. ada paham..?

13 ulasan:

  1. ye jusoh. nanti tak tau bagi tahu gua pulak.

    BalasPadam
  2. hew2..kalo bkn jusoh p0n xpe kan? ahaha..paham dh mcm mane nk bwat blog :P

    BalasPadam
  3. Mudah je nk buat blog dan yg penting "FREE"... HEHEHE

    BalasPadam
  4. wordpress kena bayar eh nak guna..?hoho..baru je tahu..

    BalasPadam
  5. terima kasih sbb buat tutorial nie.. :)

    BalasPadam
  6. kawan gua pon ramai yang suruh ajar buat blog..tapi semua yang berguru dengan gua lepas ada blog cuma buat 2-3 entry je..lepas tu terus putus asa sbb takde idea dan tak reti nak tulis blog..hampeh~

    p/s: gua takde member yang aktif blogging..jom jadi member gua nak?? sobs T.T

    BalasPadam
  7. tutorial paling simple di abad ini :)

    BalasPadam
  8. Nak tnye,boleh tak buat blog gune akaun yahoo? Saye gune yang blogspot.com ni banyak kali dah tapi sye tak puas hati.Widget dia banyak yang broken.Macam mane nak buat ekk?

    BalasPadam
  9. Terdpt 2 jenis blog yg popular iaitu wpress dan blogspot.kedua2nyer userfriendly dan easy to use kata org putih.org yg tidak mempunyai pengetahuan it pun boleh buat blog.setuju tak?hehehe

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.