+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Isnin, 26 September 2011

Orang mcam ni.. Kasi Pukul or What?

7:01:00 PG

Share it Please
"Bertuturlah dengan kata yang baik, berfikirlah dengan niat yang baik dan lakukan perbuatan yg baik.
Memaafkan orang lain bererti berlaku baik pada diri sendiri.."

Perbuatan baik ini sangat mudah utk kita ucap di mulut...
tp bila kita nk lakukan... semuanya urmmm... hampeh...
tak semua perkara baik yg ingin kita lakukan dapat kita lakukan...
kenapa? 
Entah la... aku pun tak tahu... sebab aku pun mengalami perkara ini...
huhu... walaubgaimana pun aku cuba dan aku berusaha
 utk melakukan yg terbaik atas apa yg aku ucapkan.
kerana bagi aku... 
perjanjian itu tetap perjanjian.. janji mesti ditunaikan walaupun tdk dituntut..
dengan pegangan aku ini, sukar utk aku mungkir janji... dan sukar utk aku, berkata tidak atas apa yg aku ucapkan... baik buruk akan aku tanggung sendiri...

Kebanyakn member aku kata, aku ini, tak ada perasaan, org kutuk, org marah.. aku buat dek.. jew...
maaflah kawan2 semua... aku sudah tak tahu macam mana nk merasa marah.. sedih..dan suka... adoiii...
kenapa ni...?
Habis selama ini apa yg ko buat Fattah?
Selama ini aku hidup kerana orang lain.. sekarang ini, aku mahu hidup atas diri aku sendiri...
sebab Allah.. ya.. kerana Allah...
kau cakap nk buat benda baik.. tp ko masih buat benda jahat, mcam mana tu?
erm.. aku masih dalam perubahan.. aku perlukan masa . lg pun tak semua org sempurna...
sampai bila Fattah?
entahlah.. aku pun tak tahu... aku cuma nk jadi baik... aku tak mahu buat benda jahat lg...
aku harap semua amal dan perbuatan baik aku, Allah terima...

Disebabkan sikap aku sekrang ni, ramai pulak yg jijak kepala aku, tak pe.. aku sabar lagi.. aku malas r, nak marah-marah ni.. Mungkin, aku perlu berkeras sikit mcam dulu, kasi pukul or what? Arghh.. pukul2 tak main laa.. dah cuci tangan. Mungkin aku akan tegur kot member aku ni.. slalu sangat buat aku panas...
Pinjam barang aku, 24 jam.. buat macam harta sendiri plak.. fikir r sikit, aku pun nak guna jugak wei..

Kalau dulu boleh la, aku memang tak marah pun, dan aku tak ambik kisah.. Jgan nanti, time nk pulangkan rosak sana, rosak sini.. semuanye aku yg kena baiki.. skrang ni, aku kena tegas sikit... 

50 comments:

  1. bila kita sedang berjalan kearah kebaikan memang akan ada yang datang menghalang... kerja sisetan yg nak kita gagal...

    BalasPadam
  2. setuju..hijrah itu memang payah..dugaan selalu datang..semoga tak kecundang.

    BalasPadam
  3. gua pon tak ambik kesah sangat dengan org2 yg duk kutuk2 maki gua..buat bodoh je la dengan diorang tu..xleh layan sangat..gua doakan kau dpat brubah eh~

    BalasPadam
  4. Berubah ke arah kebaikan itu sangat dituntut dan yg plg penting kita berubah kerana Allah swt.

    Psst, smlm niat nak buat baik gak, mau hntr semangkuk bubur kacang kat jiran depan rumah, sekali tgk suami dia ada sapu sampah kat dpn umah, segan la plak. Last2 xjd bg. Aduh, bgn td rasa menyesal. errr..

    BalasPadam
  5. takpe bro...take your time. tentang pinjam brg ni mmg dari dulu masalahnya sama je, dh pinjam tapi tak pulangkan, buat mcm brg sendiri pulak...yg pinjam tu kwn pula, nk marah2 takut kwn kecik hati...

    BalasPadam
  6. aku & Jue doakan ko berjaya berubah dan kekal dengan niat ko yang murni tu. bukan senang beb nak ubah diri kita sendiri.

    **pasal boys & girls tu aku olah sikit ada yg berdasarkan pengalaman aku sendiri jugak. hehehe..

    BalasPadam
  7. Bab kawan pinjam barang yang tak reti nak pulangkan balik tu mmg payah... Kadang2 aku pun kena gak.. Tapi kena sabarlah dalam melayan kerenah mereka sebab mereka kawan kita.. Tapi kalau dah part merosakkan harta tu aaaa kena tegas la...

    BalasPadam
  8. hmm..besar dugaannya kalau kita nak jadi org baik ni zul.takpe.pelan-pelan.ambil masa untuk berubah.jangan terlampau drastik.nanti hasilnya tak kekal.insyaAllah..niat yg baik akan sentiasa dirahmati-Nya :)

    BalasPadam
  9. sabor, tak semua orang boleh terima.

    aku pon bengang lau pinjam 24jam buat macam barang sendiri

    BalasPadam
  10. aku pon salu wat dek je..ape nak layan der

    BalasPadam
  11. ooo..ko kaki pukul dulu erk..kan bersabar tu lebih baik..cewah cakap org je pandai aku ni..agak2 stress ko cari la org yang ko percaye utk bercerita sebelum ko hempuk anak orang. hokey tak?

    BalasPadam
  12. harap bersabar.... buat tatau je org nk kata apa, :)

    mga kta sama2 dpt hijrahkan dri kta ke jln kebaikan..

    InsyaAllah~

    BalasPadam
  13. selalu ny kalo kite nk bwat bnde yg bek msti ad halangan..tp itulah sbnr ny ujian Allah SWT pd kite..sejauh mane kite blh besaba dgn dugaanNya..so, saba laa..setiap perkara pasti ad hikmah ny..dgn membe yg suke pinjam brg 2, cube tgur dye seelok2 ny..kekerasan xkan melembutkan hati seseorang ^_^

    BalasPadam
  14. semoga berjaya menjadi seorang lelaki yg baik.. ;) bia la org jijik ke hape.. dia tak tau, dia lg jijik sebab kutuk org yg berubah ke arah kebaikan..:)

    BalasPadam
  15. Tak kan pernah rugi orang yang berlaku baik dalam hidup :)

    BalasPadam
  16. hijrah itu perlu bro,pelan2 walaupun ambil masa..asalkan ko ada niat utk berubah kearah kebaikan...gd luck 4 u bro..Allah sentiasa menerima taubat hamba2Nya..

    BalasPadam
  17. xpe la..biar org rs hormat pd kita dr org takut pd kita...

    BalasPadam
  18. tak suker layan manusia perangai mcm tu.. alah, wat dek je.. sesok letih le dia

    BalasPadam
  19. hmm..kdg2 bila kita buat tak tau,orang makin pijak kepala an. kalau kita stat bising2,ada lak yg terasa nanti. manusia2!!

    BalasPadam
  20. huh
    kalo tgh marah mmg ringan jer mulut nk cakap bkn2...tp jgn smpai terlajak kata sudah..:)

    BalasPadam
  21. kalau kamu perlukan bantuan, roger uncle!

    BalasPadam
  22. lumrah mnsia...
    jd jht pon susah...
    kalo kte nk berubah pon msh ade mulut yg mengeji...
    wat bodoh jela zul...
    takpon kau kasi lempang je kalo da lbey2....heee~

    BalasPadam
  23. "perjanjian itu tetap perjanjian.. janji mesti ditunaikan walaupun tdk dituntut.."

    kadang2 tu dah tuntut pun ada yang tak mahu tunaikan.

    terima ksih kerana sudi singgah blog pakcik dan tinggalkan jejak.

    BalasPadam
  24. aku nak ckp tapi cam smua owg kat ats tu da ckp pulak ape yg aku nak ckp. haih.

    BalasPadam
  25. tq sudi komen blog aku aritu. sbg blasan aku komen kat sini dan follow sekali. yeah!

    BalasPadam
  26. paling x suka bila org pnjam barang aku and buat macam barang sendiri...AGak2 lah..hehe

    BalasPadam
  27. biaser la tuhh.. kene tabah.. insyallah Allah akan berikan hidayah pada kita..=)
    jom solat?
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/09/6-jahanam-2.html

    BalasPadam
  28. berubah lah kearah kebaikan mesti pon pahit utk d telan

    BalasPadam
  29. tak pe dah tanam niat jadi yang baik kerana Allah itu dh blh dapat pahala..

    BalasPadam
  30. perubahan memerlukan masa yang panjang seperti kita membesar dari seorang kanak - kanak kepada remaja sehingga ke dewasa. Ia memerlukan masa dan tidak semudah untuk melakukan apa yang kita fikir itu baik kerana terlalu baik orang akan pijak malah ada juga yang dengki..apapun..bersabar dan berserah kepada Allah

    BalasPadam
  31. salam;
    menuju kearah kebaikan,pembangunan dan permodenan semuanya memerlukan pengorbanan,banyak rintangan yang akan dilalui.

    BalasPadam
  32. Baik pun orang gadoh... jahat pun orang gadoh....

    BalasPadam
  33. sabar ye,,fattah maksudnya ape??pembukaan..jadi bukakan hati untuk maafkan orang tersebut..:)

    BalasPadam
  34. part pinjam barang tuh biasalah...semua org akan amik jalan mudah dan sanggup pula amik kesempatan pada org lain untuk tujuan kesenangan diri sendiri...

    BalasPadam
  35. teruskan bersabar... dugaan mg byk.. lg2 utk org yg nak berubah kpd kebaikan.. lg byk setan yg dtg mengganggu utk menguji.. tp teruskan bersabar krn bersabar itulah kekuatan sebenar seorg insan... kekuatan bkn disebabkan bila kita memukul kita menang... no.. itu bkn kuat... kita kuat bila kita bersabar... :)

    BalasPadam
  36. ehem ehem. dulu saya memang macam tu. tak peduli pun pasal orang lain. dia nak buat apa, suka hati dia la. kira macam tak ada perasaan la juga. tapi sekarang dah back to normal. hehe. rileks. cool babe! chill~ :D

    p/s: kadang-kadang panas juga tengok orang macam tu. huuuu..

    BalasPadam
  37. hahhahaha,,sentap aku ko ckp aku makin tembam..mnemang pown..cuti 4 bulan punya pasal kan..hahhahahha...

    BalasPadam
  38. ko kena lebih tegas lagi
    baru org takut nk amek kesempatan kat ko

    BalasPadam
  39. hmm...macam tu lah, dia nampak kita tak menjawab, macam-macam dikatanya...jahatnya manusia ni...bila kita happy, pun didengkinya, bila susah, dicaci pula

    BalasPadam
  40. tima kasih semua 4 support.. hehe..

    BalasPadam
  41. any change, even change for the better,is always accompanied by
    drawbacks and discomforts zulfattah :)

    keep on doing on what you're doing now. He knows better . chillax !
    Allah be with you :)

    BalasPadam
  42. sungguh luahan perasaan ni ye
    x pe lah fattah
    sabo yeeee
    yg pntg kamu jage diri supaya buat bende yg molek2 je ehhh =]

    BalasPadam
  43. biasa latu... memang payah bila hidup berkwan tambah2 org yang suka pinjam meminjam... heheh... saya pon dah malas pk pasal kawan yang macam tu.. plastik ngatttt...:)

    BalasPadam
  44. hidup selalu kena memberi, namun yang diberi tu kena pandai2 lah..

    BalasPadam

Terima Kasih :D