+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Sabtu, 3 September 2011

Berapakah Pahala Solat Berjemaah Abu?

7:59:00 PG

Share it Please

Soalan Matematik kembali lagi.. haha.. Macam mana dengan soalan lepas? Ada dapat jawapan tak?
kalau ada cakap r kat aku.. kalau tak de, cari lagi.. cari.. carii.. haaha..

Ok.. cuba jawab soalan bonus ini, daripada aku.. soalan yg simple lagi senang.. haha..


"Solat berjemaah di gandakan 27 kali daripada solat di rumah, sekiranya pada tahun lompat Abu bersolat berjemaah hanya pada hari jummat dan hari raya sahaja, berapakah pahala solat berjemaah Abu?..


haaa.. kira r bro.. tunggu apa lagi.. kira cepat..
Setahun = 12 bulan = 365 hari
Tahun lompat = 364 hari
Sebulan = 4 minggu = 4X jumaat
4X jumaat x 27 = 108 pahala
108 pahala x 12 bulan = 1296 pahala,
hari raya aidilfitri dan hari raya aidil adha = 27 x 2 =54
so, overall pahala yg Abu dapat = 1296 + 54 = 1350 pahala..

Fuhh.. jenuh den nak mengiranye.. haha.. harap2 betul la kot.. aku Math ni, kureng sikit.. kalau salah, harap korang betulkan yup.. :D

18 comments:

  1. bagus juga kiraan macam ni supaya lebih bersemangat untuk solat berjemaah.. tp jumlah sebenarnya lg banyak berbanding kiraan ni

    BalasPadam
  2. ye la.. ini just utk solat jumaat dan hari raya je.. tapi itu semua hak Allah.. hanya Allah yg tahu, berapa nilai pahala kita sebenarnya

    BalasPadam
  3. yup..aku lagi suka solat jemaah...tapi jarang buat kat rumah.dulu kat asrama memang slalu buat.huhuu...Uwaaaaa~~

    BalasPadam
  4. bykkan pahal???tpi kita x lakukan ponkan...haish

    BalasPadam
  5. huhuhu zul, bab matematik ni mmg ambe lemah... x lulus. mmg byk pahala sembahyang jemaah ni. antara kita ni sedar atau sengaja tak nak sedar.

    ttg duit raya tu, ambe masa tu kecik lagi, budak-budak lagi. jumpa apa2 mmg trus bagi mak.

    BalasPadam
  6. tu belum dikira setiap langkah ke masjid ...

    BalasPadam
  7. haaa~~ stuju2.. belum kira lgkah kita ke masjid lagi.. pon dpt pahala.. bha jadi apa lagi.. jangan mengira seja.. muhasabah diri la kita semua~~ hehee~

    BalasPadam
  8. asalkan namanya jemaah,pahalanya mesti berganda-ganda.wallahu'alam (",)

    BalasPadam
  9. marilah selot berjemaah.










    zul, cpt jd imam

    BalasPadam
  10. hhhrmmm...solat berjemaah pon kalo bnyak silap,allah tak terima buat apa?in short.....thumbs up.....semoga amalan yg kita kerjakan di terima allah hendaknya.....amin..

    BalasPadam
  11. tak pndai lak math ni..hehehe.. :P

    BalasPadam
  12. pandai kire2 nih..oke sile jadi imam solat jemaah asar krg :D

    BalasPadam
  13. bagus jugak duduk rumah je..
    ce tolong mama kamo0 masak ke..
    huhu~

    BalasPadam
  14. en bulan anda telah di tag :)

    http://kasutselipar.blogspot.com/2011/09/2nd-giveaway-by-lyssasecret.html

    BalasPadam

Terima Kasih :D