Titisan air dapat membentuk sebuah sungai

Ogos 11, 2011

Setiap org ada cita-cita dan impian masing-masing kan? Namun sejauh manakah kita berusaha untuk mencapai segala impian kita..? Dalam mendapatkan sesuatu benda, kita seringkali menggunakan jalan pintas.. Namun sudahkah kita berusaha untuk mendapatkan apa yg kita inginkan..?

Mengikut pengalaman aku la, masa aku form 2, aku teringin untuk ada handphone.. tengok kawan2 aku semua pakai handphone.. masa tu, handphone cap ayam jew banyak, Nokia 3310 masa tu RM100 lebih, sekarang ni, letak duit RM50 pun, sudah boleh beli la.. siap bagi baki lg...

Disebabkan aku teringin nk main game dalam handphone tu.. aku cuba la, macam2 cara untuk mendapatkan duit.. aku nk kerja pun, kudrat aku tak cukup babe.. aku sekolah lagi, no time for work.. arghh.. memang frust r tengok member main game dalam handphone masa tu.. kerja yg sempat aku buat ialah kumpul botol-botol, tin-tin kosong, lepas tu pi jual dekat pemborong.. haha..dapat r seringgit dua..

last2 sekali.. aku terpaksa la ikat perut, simpan duit saku sekolah aku.. masa tu emak aku bagi RM1.00 jew..
Adui, kedekut betul la.. nk makan pun tak lepas kalau macam ni.. lepas aku bodek2 cikit, guna macam2 alasan r masa tu, dapat juga duit tambahan RM1.50 lg..huhu.. suka r dapat 50 posen..

Tapi duit tu, aku simpan.. aku tak makan masa rehat.. otak aku cuma duk fikir pasal handphone tu jew.. aku kena cari RM100, untuk beli handphone masa tu..---beli dengan member aku la--

Setelah seberapa lama entah... aku pun sudah tak ingat la, akhirnya aku dapat juga beli handphone tu, dengan harga yg ditawarkan 100 ringgit.. haha..Ini semua berkat aku kumpul duit saku aku r, Seringgit satu hari..seringgit satu hari.. akhirnya.. aku dapat r kumpul 100 ringgit..

So, moral of the story ni, ialah.. jangan sesekali menyusahkan orang lain , dalam mencapai hasrat kita..
lakukan semampu yg kita boleh.. Insya Allah..Allah ada untuk menolong..satu lagi ingatlah pepatah ini..


"Titisan air dapat membentuk sebuah sungai.."
"kumpulan butiran beras boleh memenuhi lumbung..."

Usaha tangga kejayaan k.. Sabar dan sabar dan berusaha.. kita mampu lakukan..
Sekadar ingatan memori lalu.. untuk dikenang masa tua kelak..

15 ulasan:

  1. nak kejayaan, kena lah beli usaha and tangga .
    baru lah jadi usaha tangga kejayaan .
    hahaa :P
    but, it is so true !
    yeahhh :D

    BalasPadam
  2. same la kite...tp dulu duduk hostel pastue bulan pose..memg x blnje la..simpan nk beli fon...hehe

    BalasPadam
  3. bukan susah untuk berjaya. apa yg perlu adalah niat, usaha dan tawakal..

    BalasPadam
  4. wah..tu adlah phone pertma menjdi millik saia..^____^

    tapi xdalah sukar mcam zul nak hp nih...

    kerjakan otak utk dpat top 3 msa form dlam exam ujung tahun ayah berika hp nih..:)..
    suka ngan ayat last tuh...titisan air mampu membentuk sebtg sungai :)

    BalasPadam
  5. xsama ngan bebudak sekarang ... muda2 dah ada hp yang canggih2 ... siap 'booking birthday' punya hadiah lagi ... aku plak masa sekolah xder keperluan sangat pakai hp ni ... lepas kerja baru dapat tu pun hadiah mak dari aku, sebab kerja jauh ...

    BalasPadam
  6. Budak sekarang celik trus dah ada teknologi canggih. Dulu..kekeke

    BalasPadam
  7. perghh usaha tangga kejayaan bro :)
    kalau aku pn sama ..
    aku tak suka mintak2 ..
    usaha sndiri kumpul duit :)

    BalasPadam
  8. yeah betul.. usaha tangga kejayaan,

    BalasPadam
  9. aaaaaa..tipu ar tu..ko kate jangan menyusahkan orang len, yang ko pegi bagi alasan mcm2 kt mak ko utk dapat kan lagi 50 sen tu ape????sian mak ko kena tambah duit belanje utk ko.(jgn marah =D)

    BalasPadam
  10. betul tue..

    klu dapat sesuatu tanpa usaha, rasa tak menghargai sangat pun brg tue sbb sng nk dpt.. :)

    BalasPadam
  11. @ Oligo : haha..pandai la ko..? mana ada la... aku memang patut dapat duit tu la..

    @izfanora : itulah yg aku rasa..

    BalasPadam
  12. saya suka entry ni...btol2...
    pendapat kita sama..pasal jangan menyusahkan orang lain...

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.