Isnin, 22 Ogos 2011

Tahukah anda di sebalik jari-jemari anda, ada maksud tersirat..?


Setiap org mempunyai tangan masing2 kan..? dan tangan korang ada jari kan..? kecuali lah korang ni tangan kudung, kes main bunga api.. dan mercun..haha..kalau ada kes macam tu..pi main jauh-jauh.. sini untuk org yg ada jari je..  Tapi korang tahu tak apa maksud tersirat disebalik jari korang tu?
Mai sini, aku nk habaq kat hangpa semua.. huhu.. Sabaq na..

Ok.. kita mulakan dgan jari Ibu.. Jari Ibu merupakan jari yg utama.. dan ketua segala jari..
Jari ibu ni melambangkan ugama islam.. atas dasar.. iman!.., Merupakan jari yg terpenting sekali dlm ke semua jari-jemari, tanpa jari ini(insyaAllah) tak boleh nak suap nasi kemulut, nak pegang pisau, nak hantar SMS, nak picit jerawat, nak tekan spacebar, nak itu-ini, begitu begini bla bla.bla...
Begitulah pentingnya Iman dalam diri kita.. tanpa iman semua benda rosak babe..

Jari kedua ialah jari Telunjuk.. Jari Telunjuk ini, mewakili ilmu,
cth bila org tanya mana masjid?.., aku kata:tu, !... Aku tunjuk ngan jari telunjuk
(tak tau lah kalau korang tunjuk ngan ibu jari he he)
Mana binatang jahat tu?Aku kata: Tuuuuuuu…tunjuk ngan jari telunjuk menunjukkan ilmu yg ada dan bukan nak menunjuk-nunjuk…
 (lantak koranglah kalau korang nak tunjuk ngan ibu jari atu dengan mulut yang memuncung )

Jari ketiga ialah jari Tengah ataupun jari Hantu..
Jari ni mewakili: (FU*K) jari nafsu, di gunakan untuk memuaskan nafsu..
Biasanya jari ini, bagi orang yang dah kahwin digunakan untuk membanghkitkan ghairah sang isteri..
(arghh, aku dah naik sheih!), Sekarang cuba korang bandingkan, kelihatan jari ‘nafsu’ ni lebih tinggi dari jari ilmu, (jari tengah lebih tinggi dari jari telunjuk)

Ini bermakana walau camne terer pun ilmu ugama , nafsu tetap mendahului, sebab tu nabi suruh kahwin cepat cepat!!!, (tak tahulah kalau jari korang sama panjang-alien ke apa?) banyak cerita ahli abib yang tak kahwin dan ibadat pulak tahap wali, tapi bila datang perempuan, di pendekkan cerita di zinanya perempuan tu… nafsu mana boleh tahan beb!!! (Na’uzubillah)

OK, sekarang kita pergi pada jari manis, jari ini di ibaratkan sebagai seorang isteri yang manis.. isteri yang dapat meredakan nafsu shahwat lelaki..oh!

Bila kita renung akan jari manis ini, maka, kita dapati, jari manis dan jari ilmu akn mengapit jari nafsu…
(jari manis dan jari telunjuk akan mengapit jari FUC*!!! ), maka nafsu akan terkawal… begitulah pentingnya iman, ilmu amalan dan isteri solehah!! (amin.. Ya rabbil a’lamin)

Dan jari anak mewakili isteri kedua, eh?! Silap, errr, ,mewakikli jari anak2 kita (dah namapun anak),
Nah!, maka sekarang kita lihat, inilah satu kehidupan yg sempurna,
 Sabda Nabi lebih kurang maksud:

org yg berkahwin telah meyempurnakan separuh dr ugama…
ustaz pulak kata;
yg separuh lagi(5 jari) adalah rukun islam!

Itulah serba sedikit tentang maksud tersirat di sebalik jari-jari kita.. huhu.. kalau ada salah silap ..harap dibetulkan.. ini hanya penjelasan aku sahaja.. 

rujukan aku disini..

15 ulasan:

  1. bgus gak info ni..p sapa ja tang jari tgh..geli hati plok...hahhahaha....!

    BalasPadam
  2. tq for the info..suko lah bace blog mu neh hehe

    BalasPadam
  3. wahhh...seronok2..x terfikir plak..

    BalasPadam
  4. kalau yg ade 6 jari 2 cmne? tringin gk nak taw,,

    BalasPadam
  5. nice sharing :)

    baru tahu, hehe XD

    BalasPadam
  6. follow sini....

    http://hairuliza-anakku.blogspot.com/

    BalasPadam
  7. Thanks for sharing.. n follow sini.. nice blog.. bnyk info :-)

    BalasPadam
  8. nice info...nk tergelak pon ader

    BalasPadam
  9. terbaikk...tp bro klu nk ckp kedah khatam la dlu hahahaha..jgn marah noh

    BalasPadam
  10. baru den tahuuu haaa.trima kasehh lahh btw...tergamam den baceee

    BalasPadam
  11. hahahaha..macam best je entry pasal jari ni...br la saya taw mkne tersirat di sebalik jari kite ni ek..hoho..

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Another Source

JANGAN TERTIPU dengan tulisan-tulisanku..kerana itu BUKAN PENGUKUR IMAN seseorang, JANGAN TERTIPU dengan tulisan-tulisanku.. kerna aku hanyalah seorang MANUSIA BIASA yang masih lagi dalam proses MENCARI kemilau CAHAYA ISLAM. BERUSAHA menjadi UMAT yang SOLEH dan bukan bermaksud aku adalah manusia sempurna..tapi melalui tulisan-tulisanku ini, aku berusaha MENCARI REDHA ALLAH dan MEMPERBAIKI DIRI untuk menjadi yang TERBAIK, InsyaAllah..!!

TIDAK AKAN BAIK suatu PERKATAAN melainkan dengan perbuatan, dan tidak akan baik suatu perkataan dan PERBUATAN melainkan dengan niat, dan tidak akan baik suatu perkataan, perbuatan dan NIAT melainkan dengan SUNNAH..