+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Rabu, 24 Ogos 2011

Pokok Paling Besar Vs Kuda Paling Pantas

10:39:00 PTG

Share it Please


Siapa sini yang genius..? Pakar dalam bidang Matematik? Cakap ... siapa..? Kalau betul la, korang seorang yg pakar dalam ilmu hisab ni.. time SPM korang dapat A1.. cuba jawab soalan aku ni..?

Apabila seorang hamba Allah mengucapkan satu zikir, maka akan tumbuh satu pohon yang besar dalam shurga di mana kuda yang paling pantas akan mengambil masa setahun untuk melintas bayang-bayang pokok tersebut, maka berapakah diameter sebenar pokok tersebut?,

Cuba r jawab..? aku dah pening duk mikir benda ni.. ?tak cukup calculator dah aku nak kira.. Haha..
Jadi apa yg korang faham diri..?

Kalau la, soalan Matematik macam ni yg keluar dalam SPM.. dan di ajar di sekolah-sekolah.. aku rasa, kita tidak akan jadi lalai dlam mengingati Allah..  dan rasa takut dan cinta pada Allah akan bertambah..
Cuba korang renungkan.. bertapa besarnya ganjaran Allah kepada Manusia yg sentiasa mengingatinya... walaupun, dgan hanya mengucap satu zikir..

21 comments:

  1. Subhanallah Ya Allah. thanks for sharing :)

    BalasPadam
  2. subhannallah ..:)
    thanks ye bro

    BalasPadam
  3. subhanallah... mantap perkongsian ni

    BalasPadam
  4. aku tak suka math..
    and tak taw berapa kelajuan kuda..^^

    nikmat Allah memang tak terhingga~~

    BalasPadam
  5. subhanallah... nikmat yg x terhingga

    BalasPadam
  6. subhanallah. cbk pun tak boleh jawab apa lagi kalkulator . :)

    BalasPadam
  7. nice sharing(:

    btw, jemput join segmen mr right ye(:

    http://hafizilmi.blogspot.com/2011/08/segmen-kibarkan-jalur-gemilang-di-blog.html

    BalasPadam
  8. nice info..thanks coz sudi share..=)

    BalasPadam
  9. trima kasih krna berkongsi..

    yg solan tu guna formula einstein..hehe

    BalasPadam
  10. uuuuUUuuUu... pasni nak berzikir hari2 lah... (^)__(^)

    BalasPadam
  11. tima kasih..dan sam2lah kita berzikir.. haha..

    BalasPadam
  12. terbaek perkongsian ini. maceh tuan. ;D

    BalasPadam
  13. subhanallah, Allah Maha Besar.

    blog baru yer.. memula terkejut aku dtg sini.. ingt slh blog..

    BalasPadam
  14. perkongsian yang sangat bermakna

    BalasPadam
  15. thanks for the sharing..
    subhanallah.. semoga kita dapat tumbuhkan bnyk pokok.. ameen

    BalasPadam
  16. Mengikut (http://sengoti.blogspot.com/2011/04/haiwan-binatang-binatang-terpantas.html) kelajuan kuda terpantas ialah Kuda Jenis Quarter Horse iaitu 76KM/jam.

    76 Km/Jam x 24 Jam sehari = 1824 KM/sehari.

    1 tahun = 360 1/4 hari = 657096 KM

    Maka, diameter bayang pokok itu ialah 657096 KM.

    Diameter sebenar pokok tersebut hanya Allah dan Rasulnya lebih mengetahui. Biasanya batang pokok lebih kecil dari bayang pokok kerana jika matahari tegak 90 darjah di atas pokok bayang yang dihasilkan adalah termasuk juga daunya sekali. Maka, mungkin diameter batang pokok kurang dari 657096 KM melainkan pokok tersebut tiada daun.

    Saya belum sempat semak samada penulis memetik dari hadis nabi atau ayat alquran, namun al-Quran sebenarnay MESRA MATEMATIK. Contohnya ayat al-Quran ada menyatakan tentang Usia Nabi Nuh:

    "Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya, maka ia tinggal di antara mereka seribu tahun kurang lima puluh tahun" (Qs. Al-Ankabut 14).

    1000 tahun tolak 50 = 950 tahun. Ini juga adalah pendapat Qatadah rahimahullah manakala Ibnu Katsir berpendsapat 1050 tahun, iaitu seperti yang dikatakan oleh Ibnu Abbas R.A.(Rujuk:http://www.voa-islam.com/islamia/tsaqofah/2010/07/23/8495/berapa-tahun-sebenarnya-umur-nabi-nuh-%27alaihisalam/)

    Kita harus bersyukur dan mengkagumi nikmat Allah dan alangkah lebih baiknya jika kita latih akal kita berfikir setiapkali membaca dan menghayati ayat al-Quran. Sekian wallahuaklam.

    BalasPadam
  17. Maaf terdapat sedikit kesilapan, satu tahu = 365 1/4 hari bukannya 360 1/4 hari, tak cukup 5 hari lagi.

    1824KM/hari x 5 hari = 9120 KM
    +657096 KM
    =666216 KM

    BalasPadam

Terima Kasih :D