Kenapa Jadi lelaki tak Best?

Ogos 26, 2011
Lalala...lala..  la.. "best tak jadi lelaki?" Fuhh!! soalan maut yg tak sepatutnya ditanya pada aku.. haha.. 
aku cakap best r.. time nk kencing.. senang je.. siap ada remote control.. hoho.. boleh adjust sana sini..
yang ko sedap tanya aku tu.. ko best ke jadi popuan..?  .. --< ini dialog aku dgan kawan popuan aku tadi..

Ok la..aku cuba explaian setakat yg aku mampu ye.. jadi lelaki ni ada yg best dan ada yg tak best..
Apa yg bestnye..? 
erm.. best sebab laki ni..senang je kerja.. nk kencing..nk berak.. nak kahwin.. nk mandi..nak ehem..ehem..
boleh kata semua senang la.. contoh.. seperti dlam dialog aku di atas.. haha..

Apa yg tak best nya..?
Tak best sebab popuan r.. sebab popuan yg jadi laki tak best... untuk pengetahuan korang semua..
Lelaki Bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh.. manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh Bapanya... bapak dia tu lelaki..so bapak dia yg kena tanggung.. mesti tak best kan bapak dia tu..?

Lelaki Berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh... tapi ini tidak menghalang keinginanan aku utk kahwin..huhu..

Berat kan jadi lelaki..? Amacam ko nak tak jadi lelaki..?
Hukum di sini.. menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua.., manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya.... Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu... meringakan beban suami tu.. tak gitu wahai isteri sekalian..?.
Namaun... org lelaki harus beringat... Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri .. lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini... ---< yg ni aku confius.. sila rujuk ustaz k..?

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yangditanggung (ikut kajian laa..)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT.
Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan la.. haha... Begitulah
kira-kiranya... huhu.. 

Sila rujuk ustaz ye.. ini hanya pandangan aku setakat yg aku tahu..lagipun, aku belum kahwin..dan ilmu pun baru ada setitik je... so..aku just kongsi apa yg aku tahu je.. haha.. Amacam.. popuan di luar sana..? lesbian..?
ko nk sngat kan jadi lelaki.. jadi r kalau berani..?

ni la..lelaki yg banyak songeh.. hehe..aku nk makan ko sebelum ko jadi lelaki.. yg banyak songeh..
p/s : aku bersyukur aku dilahirkan sebagai lelaki..Ya Allah.. kekalkan aku menjadi lelaki sehingga aku mengadap mu.. tetapkanlah hati dan iman aku terhadap mu.. jangan jadikan aku golongan yg ketiga..
---< doa tak nak jadi pondan.. haha.. cuba r..

12 ulasan:

  1. aku bersyukur dilahirkan lelaki.. kesian telingo budok tu.. hilang secopeng nanti

    BalasPadam
  2. ahahax.. mmg pon..jd laki byk tggungjwb.. wlupun semua bnde simple,nk kawenla,berakla,kencingla,ehem2 la,semua simple kan.tapi sbb simple sgt tula byk lak nk kena tgg dosa anak istri.so, kena pndai cari rite prtner la :) jgn makan budak tu, xnk meh bg kat eena.cian dia.hihi.

    BalasPadam
  3. lelaki dan pompuan...masing2 ada keistimewaan tersendiri...=D

    BalasPadam
  4. cm cter jnji syurga... :) sb kn dy jage mak dy yg sakit... dy mati malaikat yang urus kn jenazah dye...

    BalasPadam
  5. setuju dengan nini..
    lelaki dan perempuan juga mempunyai tanggungjawab yang tersendiri..

    BalasPadam
  6. masing2 ada peranan tersendiri...
    nice entry...
    thanks for comment just now at my blog..(penambahbaikan hik3)

    BalasPadam
  7. Amin..:)

    laki dan ppuan masing2 ada peranan dan kelebihan sendiri. :)

    BalasPadam
  8. heheheh setiap kejadian Allah itu dah sempurna.. baik lelaki atau perempuan bersyukurlah kerana setiap lelaki dan perempuan ada kebaikannya yg tersendiri...

    BalasPadam
  9. ape yang ALLAH ciptakan ade hikmah..tayah nak argue2..

    BalasPadam
  10. zul doa tu betul yek???doa tak nak jadi pondan???? suka jadi pompuan sebab dapat make up walaupun xdelah meriah mana pun, dapat pakai heel 2 3 4 inci....suka2....lagi suka sebab dapat merasa ngandung n melahirkan anak walaupun km nie x kawen g....hahahha leh cam tu :)

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.