Berapakah Panjang Titian Sirat Sebenar..?

Ogos 27, 2011


Fuhh.. hari ini sudah masuk 27 Ramadhan dah.. macam mana eh? Raya nak dekat dah, persiapan belum buat lagi.. Erm.. tak puas rasanya puasa tahun ni.. Sebentar je, aku rasa.. Bagaikan baru semalam kita start pose..
Sama2lah kita muhasabah diri masing2.. adakah cukup amalan kita di bulan Ramadhan ni..?

Macam biase r.. aku nak bagi soalan matematik untuk korang jawab.. di akhir2 Ramadhan ni.. seingat aku.. aku nak bagi soalan ni kat Adi Putra.. tapi.. aku takde  no phone dia.. nak suruh dia jawab soalan yg aku pun tak mampu nk jawab ni... 
Ok.. soalannye macam ni.. cuba r korang jawab, kalau korang bijak Math..

Panjang titian sirat adalah 1500 tahun perjalanan, 500 tahun mendaki, 500 tahun mendatar, dan 500 tahun menurun, sekiranya ummat bani Israel enggan masuk syurga dengan rahmat tapi ingin masuk syurga dengan amalannya, berapakali lallatul qadarkah yang diperlukan untuk melintas titian sirat ini.
(Hint: satu lailatul qadar bersamaan seribu bulan.)

Ok.. ada paham? kalau soalan aku kurang jelas.. komen di bawah yup.. haha,.. jawab la korang..
Kalau sapa2 yg belum tengok lagi soalan sebelumnya.. cuba jawab soalan tu disini dan disini
Cuba la.. 

p/s : aku masih menunggu soalan Matematik SPM.. adakah ia akan keluar macam soalan ni?

14 ulasan:

  1. soalan yg sgt susah & tak terjawab...

    Btw, selamat berbuka puasa...

    BalasPadam
  2. tak dapat nak terfikir dek akal.. terima kasih share info ni

    BalasPadam
  3. kalau mengikut logik akal, 3 lailatulqadar..
    huhu ..tp aku ni mcm tak pernah jmpe lailatulqadar je ..huhu

    BalasPadam
  4. yana nak mintak copy yg kat atas tuh bleh ek ?1 nak paste kt fb :)

    _________________________
    I have added cool emoticons to this message.
    To see them go to http://x.exps.me?679c5e2417361a4161c1b6f8c2dc1372

    BalasPadam
  5. terlalu memikirkan boleh menyebabkan manusia gila..

    aku berfikir juga, tp xleh lah.. terbatas..

    BalasPadam
  6. @dayana Aj : ambik je..ini ilmu Allah, bukan hak saya..

    BalasPadam
  7. tak tercapai dek akal. ape2 pon, nice entri. buat kite terfikir amalan sedie ade ni belum mencukupi untuk dijadikan bekalan.

    BalasPadam
  8. oh..jahilnya diri ini..
    terima kasih dgn ilmu baru ini..
    :)

    BalasPadam
  9. jap2..nak amik calculator570 aq..haha..
    Ekceli malas nak mngira..klau bab2 mngira ni memang gua no second last..haha=)

    BalasPadam
  10. aku pon tak tahu, huhu T__T

    BalasPadam
  11. rahmatNya mengatasi jarak dan segalanya..

    BalasPadam
  12. sampai bila2 pun soalan matematik tak keluaq mcm nie der...hahaha tq 4 sharing :)

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.