Mintak Tolong : Apa itu Takwa..?

Julai 23, 2011



Nabi Muhammad shallallahu alaihi wasalam bersabda:

“Wahai manusia, Tuhan adalah satu, kalian berasal dari Adam, dan Adam dari tanah. Sesungguh-nya yang paling mulia di antara kalian di sisi Allah adalah yang paling bertakwa. Tidak ada keutamaan bangsa Arab atas bangsa lain, tidak pula bagi bangsa lain atas bangsa Arab, tidak ada keutamaan bagi kulit merah atas kulit putih dan bagi kulit putih atas kulit merah, melainkan dengan takwanya.”

(HR. Ahmad). Tafsir Ibnu Katsir

Hanya hadis-hadis yg mampu menjadi penguat untuk aku kekal di jalan Allah.. Bagaimanakah takwa itu sebenarnya..? Adakah cukup sekadar aku mengakui bahwa tiada Tuhan yg disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah..? Aku rasa tak kot..sebab Islam ini luas....
Apa-apa pun.. aku harap aku mampu menjadi org yg bertakwa... dan aku mampu mengubah diri aku sepenuhnya.. Berubah.... ya.. aku sudah berubah..dan aku mahu berubah..tolong aku yup..

5 ulasan:

  1. hanya ketaqwaan dan keimanan sahajalah yang dapat membezekan seseorang di sisi Allah SWT...

    selamat beramal..!!

    BalasPadam
  2. saya suka gambar bumi yang besar nih. Rasa dekat dengan Allah.

    BalasPadam
  3. @Alif : mintak tunjuk ajar k..

    @Hafidz: Erm.. begitulah yg Abg rasa ..

    BalasPadam
  4. yup2 btul bro islam itu syumul (menyeluruh) luas la ..
    ketaqwaan ini sebenarnya tak boleh dinilai dgn mata kasar atau aspek luaran.. taqwa is all about rohani kita .. berapa kuat dan betapa rapatnya jiwa kita dgn pencipta kita Allah :)

    BalasPadam
  5. @ Alif haris : tima kasih bro.. mintak tunjuk ajar k..

    BalasPadam

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.