+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Khamis, 23 Jun 2011

Pengetahuan dan Niat..Apa tu??

7:25:00 PTG

Share it Please

Salam.. semua.. ..untuk edisi kata-kata bijaksana pada minggu ini ialah..
Aku mengambil ayat daripada Johann Wolfgang von Goethe.. 
Katanya..."Pengetahuan tidaklah cukup; kita harus mengamalkannya. Niat tidaklah cukup; kita harus melakukannya".

Mengikut apa yg aku faham mengenai apa yg dijelaskan dengan kata di atas ialah...Diri kita sendiri.. Aku..Aku adalah diri aku.. aku belajar dan sekarang pun, aku masih belajar..dalam proses pembelajaran ini..aku perlu untuk mengamalkannya..Jikalau aku tidak mengamalkan apa yg aku pelajari..sukar sekali untuk aku mengingati apa yg aku pelajari..Dalam konteks pembelajara ini merangkupi banyak cabang.. Dan disini,.. aku hanya mahu mengambil pendidikan duniawi dan akhirat..

Bagi ilmu pengetahuan duniawi ini.. aku pelajari ilmu2 yg sngat berguna untuk aku terus hidup di dunia ini..Proses kehidupan merupakan satu proses pembelajaran.. cuma diri kita sahaja tidak menyedari akan perkara ini..Bagi ilmu akhirat..aku pelajari di dunia ini..Akhidah..Ilmu Agama. dan semua yg berkaitan untuk akhirat.. dan ilmu ini juga perlu.. untuk kita amalkan..Sebagai contoh..kita tahu solat itu wajib..dan kita tahu untuk melakukan solat...tapi kenapa masih ada di antara sesetengah masyarakat kita masih megabaikan solat itu sendiri.. Tidakkah ini sesuatu yg sia-sia dan merugikan diri kita..??

Niat..!!!.. korang tahu tak apa itu niat?? apa yg membezakan niat degan kata hati..?? Dapat tak korang bezakan?? Banyak buku.. menceritakan tentang niat ini.. dan aku ada membacanya..disebabkan aku tidak mengamalkan apa yg aku baca..jadi aku mudah lupa..Ok.. merujuk kepada niat.. Niat bererti tujuan hati dalam melakukan sesuatu perkara.. dalam erti kata lain..Gerak hati dalam melaksanakan sesuatu perkejaan dengan tujuan mencari keredhaan ALLAH s.w.t..

Itulah yg membezakan niat dengan kata hati.. kata hati ini.. cuma keinginan nafsu kita shaja.. dan ingatlah.. sebelum melakukan sesuatu perkara atau ibadah.. mulakanlah dengan niat....Walaupun..kita hendak minum air..mulakanlah dengan niat dan seterusnya bacalah bismillah..

InsyaAllah.. cukuplah..sekadar disini sahaja perkongsian ilmu daripada saya petang ini..kita jumpa lagi minggu depan dalam edisi  kata-kata bijaksana...
peace yo..

1 comments:

Terima Kasih :D