+60 111-684 0717 BLOG PENULISAN ZUL FATTAH

Selasa, 21 Jun 2011

Ikhlas Dalam Memaafkan Kesalahan Orang Lain

1:34:00 PTG

Share it Please

Ikhlas memaafkan kesalahan orang lain adalah suatu perbuatan yang tidak mudah, ...Apatah lagi.. jika kesalahan yang dibuatnya adalah suatu yang disengajakan untuk menyakiti hati kita. Tapi percayalah keikhlasan kita memaafkan orang yang berbuat salah pada kita akan membuat kita lebih tenang dalam menjalani kehidupan ini.

Sebagai seorang sahabat kepada sahabat..aku berasa terpanggil untuk menyuarakan isu ini.. kita sama2 hidup di muka bumi ini..sama2 sekampung...satu sekolah....dan...satu kelas... kenapa mesti nak bergaduh...
Aku tak faham r.. dengan sikap masyarkat sekeliling aku sekarang ini..asyik nk bergaduh jew.. buat salah sikit,mula la.. tak bertegur sapa... Adoi.. apa nak jadi ni...bukankah..Nabi telah berpesan kepada umatnya..

 "Tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur sapa kepada saudaranya lebih dari tigas hari, maka jika telah berlalu tiga hari itu, hendaklah dia bertemu dengannya dan memberi salam kepadanya. Jika saudaranya menjawab salamnya, maka kedua-duanya akan sama-sama memperoleh pahala. Jika dia tidak menjawab salamnya, nescaya dia akan menanggung dosanya sedangkan yang memberi salam itu sudah terlepas dari dosa tidak bertegur sapa itu” 
( Riwayat Abu Daud , riwayat dari abu daud ini dhoif tetapi terdapat riwayat sohih dari al-bukhari )

Aku tak salahkan sahabat aku..jikalau dia nak bermusuh dngan sahabat aku... mungkin dia ada sebab masing2.. tapi cukuplah, sudah terlalu lama...aku pun dah naik muak tengok korang berdua ni..
Aku tak nafikan..aku ada juga rasa benci pada seseorang..tapi, itu dulu...sekarang aku sudah lupakan apa yg dia buat pada aku..Seorang sahabat ...yg aku percayai..sanggup tikam aku dari belakang...memang pedih r...nak menangis rasa ..bila diri aku dia buat mcam tu....Cukuplah...aku dah maafkan dia...Aku pun, sudah lama tak jumpa dia..Sebab dia la..aku terpaksa pindah sekolah.. hampeh...

Aku yakin jika kita selalu ikhlas memaafkan kesalahan orang lain, kita akan dipermudahkan dalam kehidupan.. paling tidak untuk ketenangan batin kita, agar tidak selalu diselimuti oleh dendam.

Dan satu yang paling penting adalah kekuatan doa dan kesabaran adalah kunci dari keikhalasan untuk memaafkan setiap kesalahan

8 comments:

  1. betul2..tapi memang sangat susah..saya setuju..

    MOHD NASER.com

    BalasPadam
  2. Nabi pun boleh maafkan ummatnya..apatah lagi kte~

    BalasPadam
  3. btul.. kemaafan akan wat kita lebih tenang.. ape yg dah belaku jadikan pengalaman.. n pengalaman tuh akan wat kita lebih matang dalam tindakan kita d masa hadapan.. :)
    sy ske entry ne! :)

    BalasPadam
  4. that true... pengalaman mengajar kita erti hidup..

    BalasPadam
  5. betul tu...kemaafan adalah dendam yang terindah walaupun sukar untuk melakukannya...:)

    BalasPadam
  6. aman kalau tiada org nak bergado dgn kita.. kenapa sng sgt kalau bab nak memusuhi org nih..
    aish >.<

    BalasPadam
  7. baloh2 tu biaso jah....tapi jange sapa putus sahabat sudoh. pah mitok maah la kalau redoo ckit. ko guano

    BalasPadam
  8. yo lo doh.. sek kito jange pecoh.. bera hudoh2 jah..

    BalasPadam

Terima Kasih :D