Aku Sudah Kenal Islam Itu Apa..


Sebagian besar orang memperoleh inspirasi dalam hidup mereka. Mungkin dari percakapan dengan seseorang yang dia hormati atau dari pengalaman yg dia tempuhi.... Apa pun bentuknya..., inspirasi ini..lebih cenderung membuatkan kita memandang kehidupan kita ini  dari sudut pandangan  yang baru ataupun.. pandangan yg berbeza dari sebelumnya..Mungkin.. kita tidak perasan akan perubahan ini..Tapi.. jikalau kita perhatikan bertul2.. kita telah berubah...

Itulah fitrah manusia..Apa yg aku nk ceritakan disini.. ialah.. tentang.. inspirasi aku .. mcam mana aku  mendapat inspirasi dalam hidup aku ini?.. dan macam mana aku menggunakannya untuk mengubah hidup aku..?

Aku mengimbas kembali.. sejarah silam aku.. perubahan aku..daripada zaman jahilliah kepada cahaya Islam.. bermula masa aku di Kolej Mara Kuala Nerang(KMKN)..
Ermm.. awal permulaan aku disana, aku dikenali dengan sikap jahat dan nakal aku..aku ingat dengan berlagak samseng disana aku dapat brjaya r.. aku silap..itu tidak mungkin berlaku.. kerana di sana.. bukan sama seperti di tempat aku..disini.. 
Budak Klate..semua orang kutuk aku dari belakang,..tak kira laki ke popuan.. budak2 luar memang pandang aku macam tu r.. tapi, bagi orang yg rapat dengan aku..diaorang tahu, siapa aku...
Memang..aku akui.. silap aku.. aku buat bising,..aku tak hormat korang semua..
Ok.. Aku mintak maaf....Maafkan aku..
semua benda jahat ini..aku buat masa semester satu jew.. disana..

Semester 2 inilah..aku berubah..aku mula kenal..siapa Allah.. yg aku lupakan ini..adalah Tuhan aku..
Allahuakhbar..
Aku mula belajar mengaji al-Quran..daripada member2 aku..semua kawan2 bagi support dan kata semangat....Aku rasa.. jiwa aku tenang sangat..tidak pernah aku rasa tenang macam tu..
Aku terasa..aku semakin dekat dengan Penciptaku..
Disinilah..aku mendapat inspirasi utk berubah..Alhamdulillah..aku mampu utk berubah..

Tapi.. setelah aku masuk di UniMAP.. amal ibadat aku menjadi seperti biasa jew.. tiada peningkatan..
Aku terasa..aku semakin menjadi seperti dahulu..aku perlukan pembimbing utk membimbing aku ke jalanNya....Aku jadi macam ni..sebab apa?
Ni sebab kawan2 aku..Terlalu ramai kawan yg aku jumpa..dan perangai yg berlainan..membuat aku semakin celaru..peribadi aku goyah semula..
Mana yg patut aku ikut..?

Malas rasanya nk ceritakan peribadi kawan aku..ni.. ada yang Alim..tapi, buat benda salah....ada yg tak solat..ada yg ikut hidup dia sendiri....
Aku nak tegurpun..aku masih baru..dan tak layak rasanya nk membetulkan cara hidup mereka..
semuanya aku berserah kepada Allah..

Di UniMAP.. aku kenal apa itu Usrah..aku sertai bawah pensyarah aku..En.Zuki.. banyak menolong aku..dan mengajar aku tentang Islam.. Roomate aku..Haikal, kerana banyak ilmu yg aku dapat semasa sebilik dengan ko..
Thanks yup..tima kasih kepada semua.. kerana mengubah diri aku.. aku selesa dengan diri aku sekarang..dan aku tenang hidup macam ni..ada Tuhan untuk disembah..
daripada leka dengan Belaian Syaitan..


23 comments:

Fee Hafeezah ketuk keyboard berkata...

Alhamdulillah :)

adibdaddy berkata...

Setiap manusia pasti akan melakukan kesilapan...Syukur jika kita sedar.Alhamdulillah

Aku... aKu... akU... SaNg PencINTa berkata...

biar org pandang kita lain bro.. nampak ganas, pedas, tak der sivic, takder pelajaran o pe per je lah..

"tapi tuhan tetap satu bro..".. dia yang menilai..

n kat dunia blog itu yg aku cari..
tuliasan aku teruk, kadang ganas, kdg pedas (tak penting).. tapi part yg penting apa yang aku CARI.. bukan apa yang aku tulis o pencapaian yg aku perolehi.. aku cari hidayah n aku cari pengajaran..

Antaranya mcm dalam Ntry nie, satu pengajaran.. lain2, banyak aku cedok dari 2 blogger idola td tuh... hehhe

...pendapat sahaja...

Ummu Nuha berkata...

salam, alhamdulillah

Zul Fattah berkata...

thanks bro.. u get its...itula.. dalam kita nk berubah pasti ada halangan.. pengaruh member2 itulah yg bahaya..

Cik Meyo berkata...

samo la kita. tp at least kau ada lecturer and roommate yg boleh tlg. aku ni, roommate and lecturer pon tade, haha. dorang mostly lain dr kita yg semenanjung, huhu

ct N honey berkata...

dpt kawan yg baik,insyaalah baik lah kita...
Luahan orang berdosa diambang kematian
Hentikan Maharaja Lawak,gantikan dengan ceramah agama

niena shopping2u berkata...

Alhamdulillah..
hijrah itu perlu

bersama kak Es berkata...

Hijrah itu pasti membawa kita kepada yang lebih baik :)

Syazwan berkata...

alhamdulillah!

Kasut& Karipap berkata...

Alhamdulillah...sesungguhnya Iman itu sangat manis...

http://kasutkaripap.blogspot.com/

Munna berkata...

Alhamdulillah....kuatkan hati kuatkan iman...^^

Eera Shera berkata...

semua org buat silap tp selalu2 la betulkan kesilapan tu..

yasmine danny berkata...

Alhamdulillah..
Smg saudara sentiasa mndpt hidayah dan p'tunjuk dr Allah..
Confident diri itu penting dlm hidup..
walau siapa pun kita pd dahulunya,
please, pandang ke kehadapan. biarkan yg lps menjadi sejarah..

Salam P'kenalan. ^^

TheMuks [SCC] berkata...

alhamdullilah good! ;))

Entri pilihan Ben Ashaari .. tahniah!

sue perbs.. berkata...

alhamdulillah.. somoga kite semua berada dijalan yg lurus.. memg bnyk dugaan n cbrn terutama org2 yg trdekat sndiri.. bukan senang nk mengubah org.. kite yg perlu mengubah diri sndiri..

Sofea Lang berkata...

Tuhan tu sentiasa sayangkan hambaNya.
Dia takkan biarkan hambaNya lalai.
Tapi kita yang selalu cuai dengan kewujudanNya.

Alhamdulillah. Diharap semuanya diberkati.

DaLiLa berkata...

Alhamdulillah...awk sggh beruntung...:)

Qaseh dalia adelia berkata...

alhamdulillah bro..

Zul Fattah berkata...

kenapa tiba2 ramai org komen ni..???
Apa pun..thanks yup..4 support..
saya masih dalam masa untuk berubah..
harap2 dpat buat amal lebih lg.. utk menampung dosa lepas..
tima kasih semua..

Cik Kasut berkata...

salam bro.....entri yg bestlh :)
insyaAllah truskan usaha... :)

khunsuriyatit berkata...

sesungguhnya Islam itu memang indah

Sang Pencinta berkata...

yezza.. tengok sifu bro ben pun kata ini entri sangat best.. pengajaran ada disini..

selit2 citer cenggini lagi pas nih.. best2..

Catat Ulasan

Terima Kasih :D

 
Blogger Templates